Lonkan ja polven tekonivelleikkauspotilaan hoitopolku osana Hyvis.fi sähköistä asiointia
Naboulsi, Helena (2016)
Naboulsi, Helena
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810543
Tiivistelmä
Lonkan ja polven tekonivelleikkauspotilaan hoitopolku osana Hyvis.fi sähköistä asiointia.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen julkisen terveydenhuollon sähköistä asiointia ja lisätä potilaiden osallistumista hoitoprosesssiin sekä sähköiseen asiointiin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa lonkan ja polven tekonivelleikkauspotilaan sähköinen hoitopolku osana Hyvis.fi -sähköistä asiointia. Potilaille ja heidän läheisilleen tuli mahdolliseksi seurata hoitopolun eri vaiheiden tapahtumia ja valmistautua tapahtumiin. Potilaiden lisäksi luotiin erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuus hyödyntää omassa työssään hoitopolulla olevaa tietoa. Kehittämishankkeen toissijaisena tarkoituksena oli lisätä yhteistyötä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon ammattilaisten välillä sekä luoda mahdollisuus kehittää tekonivelpotilaiden hoitopolkua.
Kehittämishankkeessa yhdistyivät palvelumuotoilun ja toimintatutkimuksen menetelmät, koska menetelmät ovat monilta osin hyvin yhteneviä ja lähellä toisiaan. Keskeisinä elementteinä olivat toimintatutkimuksen työelämän kehittäminen ja palvelumuotoilun asiakasnäkökulma. Työelämän kehittäminen ja asiakasnäkökulma yhdistettyinä sopivat hyvin terveydenhuollon kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeen etenemisessä ja toteutuksessa pääpaino oli palvelumuotoilulla. Aineiston hankinta tapahtui ammattilaisilta täsmäryhmäkeskustelu-menetelmällä kehittämistapaamisissa. Erikoissairaanhoidosta ja perusterveydenhuollosta oli kaksi moniammatillista ryhmää, jotka osallistuivat hoitopolun kehittämiseen. Kansalaisilta saatiin hoitopolusta palautetta hoitopolulla olleesta kyselystä.
Tavoitteen mukaisesti sähköinen hoitopolku julkaistiin Hyvis.fi sivuilla joulukuussa 2016. Kansalaisilta ja ammattilaisilta saadun palautteen mukaan hoitopolun tietomäärä oli riittävä, videot harjoittelua ohjaavia ja hoitopolku tukee tekonivelpotilaiden omahoitoa. Hoitopolku mahdollistaa ja tarjoaa kansalaisille uudenlaisen sähköisen asioinnin sekä ohjauksen väylän. Tulevaisuudessa on tavoitteena kehittää hoitopolkuun uusia sähköisen asioinnin mahdollisuuksia.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen julkisen terveydenhuollon sähköistä asiointia ja lisätä potilaiden osallistumista hoitoprosesssiin sekä sähköiseen asiointiin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa lonkan ja polven tekonivelleikkauspotilaan sähköinen hoitopolku osana Hyvis.fi -sähköistä asiointia. Potilaille ja heidän läheisilleen tuli mahdolliseksi seurata hoitopolun eri vaiheiden tapahtumia ja valmistautua tapahtumiin. Potilaiden lisäksi luotiin erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuus hyödyntää omassa työssään hoitopolulla olevaa tietoa. Kehittämishankkeen toissijaisena tarkoituksena oli lisätä yhteistyötä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon ammattilaisten välillä sekä luoda mahdollisuus kehittää tekonivelpotilaiden hoitopolkua.
Kehittämishankkeessa yhdistyivät palvelumuotoilun ja toimintatutkimuksen menetelmät, koska menetelmät ovat monilta osin hyvin yhteneviä ja lähellä toisiaan. Keskeisinä elementteinä olivat toimintatutkimuksen työelämän kehittäminen ja palvelumuotoilun asiakasnäkökulma. Työelämän kehittäminen ja asiakasnäkökulma yhdistettyinä sopivat hyvin terveydenhuollon kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeen etenemisessä ja toteutuksessa pääpaino oli palvelumuotoilulla. Aineiston hankinta tapahtui ammattilaisilta täsmäryhmäkeskustelu-menetelmällä kehittämistapaamisissa. Erikoissairaanhoidosta ja perusterveydenhuollosta oli kaksi moniammatillista ryhmää, jotka osallistuivat hoitopolun kehittämiseen. Kansalaisilta saatiin hoitopolusta palautetta hoitopolulla olleesta kyselystä.
Tavoitteen mukaisesti sähköinen hoitopolku julkaistiin Hyvis.fi sivuilla joulukuussa 2016. Kansalaisilta ja ammattilaisilta saadun palautteen mukaan hoitopolun tietomäärä oli riittävä, videot harjoittelua ohjaavia ja hoitopolku tukee tekonivelpotilaiden omahoitoa. Hoitopolku mahdollistaa ja tarjoaa kansalaisille uudenlaisen sähköisen asioinnin sekä ohjauksen väylän. Tulevaisuudessa on tavoitteena kehittää hoitopolkuun uusia sähköisen asioinnin mahdollisuuksia.