Kehitysehdotuksia Nummirockin oheispalveluiden parantamiseksi
Jääskö, Jutta (2016)
Jääskö, Jutta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010672
Tiivistelmä
Tämä työ on tapaustutkimus Nummirockin oheispalveluista ja niiden toimivuudesta. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa lopputulemana realistisia kehitysehdotuksia oheispalveluiden parantamiseksi.
Nummirock perustettiin vuonna 1987 ja se järjestetään joka juhannus Kauhajoen Nummijärvellä. Festivaalia on vaivannut kehityksen puute, joka on näkynyt oheispalveluissa. Ongelmana on esimerkiksi festivaalialueen houkuttelemattomuus verrattuna leirintäalueeseen. Tämä aiheuttaa festivaalille tulonmenetyksiä.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on palvelun kehittäminen ja siihen kerättiin aineistoa kahdella asiakaskyselyllä ja kolmella aivoriihellä. Asiakaskyselyihin tuli yhteensä noin 3000 vastausta ja aivoriihissä hyödynnettiin eri kohderyhmiä. Kyselyaineiston perusteella valittiin kehitettäväksi kolme oheispalveluiden osa-aluetta: ruoka- ja anniskelupalvelut, aktiviteetit ja oheistuotteet, sekä saniteettipalvelut sisältäen wc:t, bajamajat, suihkut ja saunat.
Tuloksien perusteella eniten kehitettävää olisi vessoissa, ruokapalveluissa ja suihkuissa. Kehitysehdotuksissa näihin ehdotetaan ratkaisuiksi vessojen lisättyä huoltoa ja siivousta sekä määrällistä lisäämistä pitkin aluetta, ruokapalveluiden siirtämistä festivaalialueelle rakentaen ympärille maalaismarkkinat, sekä suihkujen huoltoa ja määrän lisäämistä. Muissakin osa-alueissa on kehitettävää, mutta ne eivät vaadi yhtä paljon toimia.
Festivaalikentän yleinen trendi on viime vuosina ollut, että yleisö vaatii festivaalilta ja sen oheispalveluilta yhä mielikuvituksekkaampia, laadukkaampia ja parempaa palvelua sisältäviä elämyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että Nummirockin yleisö hakee festivaalista nimenomaan sen tuttuutta, eivätkä halua suuria uudistuksia festivaaliin. Pienet parannukset riittäisivät.
Nummirock perustettiin vuonna 1987 ja se järjestetään joka juhannus Kauhajoen Nummijärvellä. Festivaalia on vaivannut kehityksen puute, joka on näkynyt oheispalveluissa. Ongelmana on esimerkiksi festivaalialueen houkuttelemattomuus verrattuna leirintäalueeseen. Tämä aiheuttaa festivaalille tulonmenetyksiä.
Opinnäytetyön viitekehyksenä on palvelun kehittäminen ja siihen kerättiin aineistoa kahdella asiakaskyselyllä ja kolmella aivoriihellä. Asiakaskyselyihin tuli yhteensä noin 3000 vastausta ja aivoriihissä hyödynnettiin eri kohderyhmiä. Kyselyaineiston perusteella valittiin kehitettäväksi kolme oheispalveluiden osa-aluetta: ruoka- ja anniskelupalvelut, aktiviteetit ja oheistuotteet, sekä saniteettipalvelut sisältäen wc:t, bajamajat, suihkut ja saunat.
Tuloksien perusteella eniten kehitettävää olisi vessoissa, ruokapalveluissa ja suihkuissa. Kehitysehdotuksissa näihin ehdotetaan ratkaisuiksi vessojen lisättyä huoltoa ja siivousta sekä määrällistä lisäämistä pitkin aluetta, ruokapalveluiden siirtämistä festivaalialueelle rakentaen ympärille maalaismarkkinat, sekä suihkujen huoltoa ja määrän lisäämistä. Muissakin osa-alueissa on kehitettävää, mutta ne eivät vaadi yhtä paljon toimia.
Festivaalikentän yleinen trendi on viime vuosina ollut, että yleisö vaatii festivaalilta ja sen oheispalveluilta yhä mielikuvituksekkaampia, laadukkaampia ja parempaa palvelua sisältäviä elämyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että Nummirockin yleisö hakee festivaalista nimenomaan sen tuttuutta, eivätkä halua suuria uudistuksia festivaaliin. Pienet parannukset riittäisivät.