Sähkö- ja automaatioalan oppimisympäristön kehittäminen
Sjöholm, Maria (2016)
Sjöholm, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710254
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Porvoossa sijaitsevan ammatillisen oppilaitoksen Inveonin sähkö- ja automaatioasentajien perustutkintoa suorittavien automaation oppimisympäristöä.
Opetushallitus uudisti tutkinnon perusteet 1.8.2015 koko suomen alueelle, joka sisälsi määräyksen että tutkintoa suorittaessa ammattiosaamisen näytöt täytyy sisältää kaikki osa-alueet jotka perusteissa on mainittuna.
Oppilaitoksen olemassa oleva oppimisympäristö verrattiin tutkinnon perusteiden osaamisvaatimuksiin, jossa todettiin että oppimisympäristö oli vanhentunutta sekä puutteellinen monelta osin. Oppilaitos on velvollinen päivittämään laitteistoa, jotta voidaan antaa opetusta joka vastaa työelämän vaatimuksia.
Opinnäytetyöllä keskityttiin uudistamaan prosessiautomaation sekä kiinteistöautomaation oppimisympäristöä siten että opiskelijat voivat opiskella käytännössä erilaisia automaatioon liittyviä asioita.
Työn tuloksena oli nykyaikainen oppimisympäristö, jossa opiskelijat voivat harjoitella asentamista, kytkemistä, ohjelmointia sekä suunnitella erilaisia automaation laitteistoja. Myös opiskelijoiden näytöt suunniteltiin uusiksi noudattamaan opetushallituksien uusia vaatimuksia.
Opetushallitus uudisti tutkinnon perusteet 1.8.2015 koko suomen alueelle, joka sisälsi määräyksen että tutkintoa suorittaessa ammattiosaamisen näytöt täytyy sisältää kaikki osa-alueet jotka perusteissa on mainittuna.
Oppilaitoksen olemassa oleva oppimisympäristö verrattiin tutkinnon perusteiden osaamisvaatimuksiin, jossa todettiin että oppimisympäristö oli vanhentunutta sekä puutteellinen monelta osin. Oppilaitos on velvollinen päivittämään laitteistoa, jotta voidaan antaa opetusta joka vastaa työelämän vaatimuksia.
Opinnäytetyöllä keskityttiin uudistamaan prosessiautomaation sekä kiinteistöautomaation oppimisympäristöä siten että opiskelijat voivat opiskella käytännössä erilaisia automaatioon liittyviä asioita.
Työn tuloksena oli nykyaikainen oppimisympäristö, jossa opiskelijat voivat harjoitella asentamista, kytkemistä, ohjelmointia sekä suunnitella erilaisia automaation laitteistoja. Myös opiskelijoiden näytöt suunniteltiin uusiksi noudattamaan opetushallituksien uusia vaatimuksia.