CALM DOWN RIGHT NOW : Rentoutumisen opas nuorten psykofyysisen toiminnan tukemiseksi
Ruotsalainen, Miia; Suontausta, Outi (2016)
Ruotsalainen, Miia
Suontausta, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249459
Tiivistelmä
Fysioterapian tärkeimpinä tavoitteina nähdään terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen. Psykofyysinen fysioterapia on fysioterapian erikoisala, joka perustuu käsitykseen kokonaisvaltaisesta ihmisestä kehon ja mielen muodostavan kokonaisuuden. Terveyskäyttäytymisen käsitteellä tarkoitetaan ihmisen käyttäytymistä ja valintoja, jotka vaikuttavat tämän terveyteen. Terveyskäyttäytymisellä on siis yhteys ihmisen hyvinvointiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää nuorten (13—17-vuotiaiden) psykofyysistä terveyskäyttäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa rentoutumisen opas, jossa on koottuna sekä teoriatietoa rentoutumisesta että rentoutumisharjoitteita tukemaan nuoren hyvinvointia. Opas on päivitetty versio HYKS Pasilan nuorisopsykiatrisen poliklinikan käyttämästä oppaasta. Poliklinikan käytössä oleva opas Rentoutumisen ABC koostuu pääosin hengitys-, mutta myös rentousharjoitteista. Uudesta oppaasta haluttiin helppolukuisempi ja nuorekkaampi. Päivitetty opas tulee saataville Nuorten mielenterveystalon internetsivuille sekä poliklinikoille.
Stressi on välttämätöntä ja se auttaa selviytymään suuria ponnisteluja vaativista suorituksista, mutta pitkäkestoisena se voi johtaa ylikuormitustilaan. Rentoutumisella pyritään vaikuttamaan stressin aiheuttamiin reaktioihin. Rentoutuminen on yksilöllinen psykofyysinen kokemus, joka tarkoittaa kullekin eri tapoja ja asioita. Ei ole oikeita, eikä vääriä tapoja rentoutua. Rentoudella voidaan vaikuttaa niin kehon toimintoihin kuin mielen liikkeisiin. Esimerkiksi rentoutuneessa kehossa lihasten jännitys vähenee, hengitys tasaantuu ja sydämen syke rauhoittuu. Rentoutumisella voidaan vaikuttaa tasapainottavasti autonomiseen hermostoon.
Ennen oppaan julkaisua kaksi hoitotiimiä arvioi oppaan: Pasilan nuorisopsykiatrian poliklinikalla ja Töölön nuorisopsykiatrian poliklinikalla. Arviointitilaisuudet olivat vapaamuotoista keskustelua osana hoitotiimien viikkopalaveria. Näkemykset kirjattiin ylös, koska mahdollisuutta muuhun dokumentointiin ei ollut lupakysymysten vuoksi. Keskustelutilaisuuksissa syntyneiden ajatusten myötä oppaaseen tehtiin tarvittavat korjaukset.
Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa selvittää oppaan vaikutukset kohderyhmään. Nykyisellä teknologian aikakaudella oppaasta voisi myös tehdä applikaation.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää nuorten (13—17-vuotiaiden) psykofyysistä terveyskäyttäytymistä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa rentoutumisen opas, jossa on koottuna sekä teoriatietoa rentoutumisesta että rentoutumisharjoitteita tukemaan nuoren hyvinvointia. Opas on päivitetty versio HYKS Pasilan nuorisopsykiatrisen poliklinikan käyttämästä oppaasta. Poliklinikan käytössä oleva opas Rentoutumisen ABC koostuu pääosin hengitys-, mutta myös rentousharjoitteista. Uudesta oppaasta haluttiin helppolukuisempi ja nuorekkaampi. Päivitetty opas tulee saataville Nuorten mielenterveystalon internetsivuille sekä poliklinikoille.
Stressi on välttämätöntä ja se auttaa selviytymään suuria ponnisteluja vaativista suorituksista, mutta pitkäkestoisena se voi johtaa ylikuormitustilaan. Rentoutumisella pyritään vaikuttamaan stressin aiheuttamiin reaktioihin. Rentoutuminen on yksilöllinen psykofyysinen kokemus, joka tarkoittaa kullekin eri tapoja ja asioita. Ei ole oikeita, eikä vääriä tapoja rentoutua. Rentoudella voidaan vaikuttaa niin kehon toimintoihin kuin mielen liikkeisiin. Esimerkiksi rentoutuneessa kehossa lihasten jännitys vähenee, hengitys tasaantuu ja sydämen syke rauhoittuu. Rentoutumisella voidaan vaikuttaa tasapainottavasti autonomiseen hermostoon.
Ennen oppaan julkaisua kaksi hoitotiimiä arvioi oppaan: Pasilan nuorisopsykiatrian poliklinikalla ja Töölön nuorisopsykiatrian poliklinikalla. Arviointitilaisuudet olivat vapaamuotoista keskustelua osana hoitotiimien viikkopalaveria. Näkemykset kirjattiin ylös, koska mahdollisuutta muuhun dokumentointiin ei ollut lupakysymysten vuoksi. Keskustelutilaisuuksissa syntyneiden ajatusten myötä oppaaseen tehtiin tarvittavat korjaukset.
Jatkotutkimuksena olisi kiinnostavaa selvittää oppaan vaikutukset kohderyhmään. Nykyisellä teknologian aikakaudella oppaasta voisi myös tehdä applikaation.