Sädehoitoa saavan potilaan hoitopolku : oppimateriaalia opiskelijoille
Tammilehto, Sami; Hakola, Vesa; Koivula, Marko (2016)
Tammilehto, Sami
Hakola, Vesa
Koivula, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259825
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selkeä audiovisuaalinen multimediatyö Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Työ sisältää sädehoitoon tulevan potilaan hoitopolun röntgenhoitajan näkökulmasta videon muodossa. Tätä audiovisuaalista materiaalia hyödynnetään opetussuunnitelman mukaisessa opetuksessa teoriaopetuksen tukena.
Opinnäytetyömme audiovisuaalinen tuotos on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta noudattaen opetussuunnitelman mukaisia oppimistavoitteita. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys rakentuu alan asiantuntijajulkaisuista, viimeaikaisesta kirjallisuudesta ja tutkimuksista, jotka tukevat tämän kaltaisen työn tarpeellisuutta opetuksessa ja ohjauksessa.
Pääasiallisena tarkoituksena on, että röntgenhoitajaopiskelijat sädehoidon teoriaa opiskellessaan ja ennen sädehoidon harjoittelujaksoa, saavat opinnäytetyön tuotoksemme avulla nähdä ja kuulla, minkälaisen hoitopolun sädehoitoon tuleva potilas kokee sädehoitoyksikössä ja minkälainen siinä on rooli sädehoidossa työskentelevällä röntgenhoitajalla. Näin röntgenhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää tekemäämme multimediatyötä myös itseopiskelussaan ajasta ja paikasta riippumatta. Videon tarkoituksena oli myös auttaa sädehoitoon tulevia potilaita ymmärtämään, minkälainen potilaan hoitopolku sädehoidossa on.
Still-kuvista koostetussa videossa esitetään sädehoitopolku simuloinnista varsinaiseen hoitoon. Potilas identifioidaan, potilaalle tehdään tietokonetomografialla sädehoitosimulointikuvaus, potilaalle tehdään haastattelu, potilas asetellaan sädehoitokoneella, ja röntgenhoitajan työskentely säätöhuoneessa esitetään. Multimediatyössämme on visuaalisen materiaalin lisäksi myös audio-osuus, eli videon aikana kertoja kertoo, mitä kulloinkin kuvassa teh-dään.
Opinnäytetyömme audiovisuaalinen tuotos on koottu teoreettisen viitekehyksen pohjalta noudattaen opetussuunnitelman mukaisia oppimistavoitteita. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys rakentuu alan asiantuntijajulkaisuista, viimeaikaisesta kirjallisuudesta ja tutkimuksista, jotka tukevat tämän kaltaisen työn tarpeellisuutta opetuksessa ja ohjauksessa.
Pääasiallisena tarkoituksena on, että röntgenhoitajaopiskelijat sädehoidon teoriaa opiskellessaan ja ennen sädehoidon harjoittelujaksoa, saavat opinnäytetyön tuotoksemme avulla nähdä ja kuulla, minkälaisen hoitopolun sädehoitoon tuleva potilas kokee sädehoitoyksikössä ja minkälainen siinä on rooli sädehoidossa työskentelevällä röntgenhoitajalla. Näin röntgenhoitajaopiskelijat voivat hyödyntää tekemäämme multimediatyötä myös itseopiskelussaan ajasta ja paikasta riippumatta. Videon tarkoituksena oli myös auttaa sädehoitoon tulevia potilaita ymmärtämään, minkälainen potilaan hoitopolku sädehoidossa on.
Still-kuvista koostetussa videossa esitetään sädehoitopolku simuloinnista varsinaiseen hoitoon. Potilas identifioidaan, potilaalle tehdään tietokonetomografialla sädehoitosimulointikuvaus, potilaalle tehdään haastattelu, potilas asetellaan sädehoitokoneella, ja röntgenhoitajan työskentely säätöhuoneessa esitetään. Multimediatyössämme on visuaalisen materiaalin lisäksi myös audio-osuus, eli videon aikana kertoja kertoo, mitä kulloinkin kuvassa teh-dään.