Perception of Luxury in an E-Commerce Environment : Case: Wodens Group Oy
Hirvonen, Pauli (2016)
Hirvonen, Pauli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610080
Tiivistelmä
Tämän tutkielman päätavoite on kartoittaa luksuksen konseptuaalinen perusta, sekä tutkia kuinka tämä konsepti on käsitetty modernissa verkkokauppaympäristössä. Päätelmän tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle ohjeistus heidän tavoitteelleen kehittää luksusbrändiään ja myydä tuotteitaan verkkokaupan kautta. Tutkimuksen alkuvaiheessa toimeksiantajayrityksen perustajilla oli tietty visio sekä strategia koskien luksusmarkkinoita, ja tutkimuksen tuloksena on joko osoittaa nämä alkuperäiset olettamukset joko tosiksi tai virheellisiksi sekä tuottaa muita huomioita yritysstragian jatkokehitystä varten.
Tutkimus keräsi yhteen akateemista kirjallisuutta, viimeaikaisempia tutkimuksia sekä verkkoartikkeleita koskien luksuksen konseptia, jonka teoreettista viitekehystä voidaan verrata moderneihin verkkokauppamarkkinoihin sekä verkkoasiakkaiden arvomaailmaan. Verkkoasiakkaiden käyttäytymismallin viitekehys perustui uusimpiin mahdollisiin artikkeleihin verkkokauppa-asiakastutkimuksesta sekä käyttäytymismallitesteihin joiden avulla voitiin kerätä tuoreinta mahdollista tietoa tulevaisuus-orientoitunutta verkkokauppakehitystä varten. Tutkimuksen suunnitteluosuus huomioi molemmat viitekehykset tavoitteena tuottaa konseptuaalinen luksusverkkokauppa-viitekehys jatkokehitystä varten.
Tutkimus osoittaa että yritys joka pyrkii kehittämään luksusbrändiään, täytyy olla hyvin perillä luksusmarkkinoiden luonteesta ja päättää sen perusteella yrityksen alkuvaiheessa mikäli yrityksen markkinointistrategiana on seurata perinteistä jälleenmyyntistrategiaa vaiko lähes päinvastaista luksusmarkkinointistategiaa. Tutkimuksen alkuperäinen tavoite tuottaa todellinen verkkokauppaympäristö konseptin testausta varten jäi tekniseltä toteutukselta vajaavaiseksi, mutta muiden vastaavien sivustojen vertailuanalysi sekä tuoreimpien verkkokauppa tutkimusten tarkastelu onnistui luomaan huomionarvoisia johtopäätöksiä sekä osoittamaan muita huomioitavia seikkoja jatkokehitystä varten.
Tutkimus keräsi yhteen akateemista kirjallisuutta, viimeaikaisempia tutkimuksia sekä verkkoartikkeleita koskien luksuksen konseptia, jonka teoreettista viitekehystä voidaan verrata moderneihin verkkokauppamarkkinoihin sekä verkkoasiakkaiden arvomaailmaan. Verkkoasiakkaiden käyttäytymismallin viitekehys perustui uusimpiin mahdollisiin artikkeleihin verkkokauppa-asiakastutkimuksesta sekä käyttäytymismallitesteihin joiden avulla voitiin kerätä tuoreinta mahdollista tietoa tulevaisuus-orientoitunutta verkkokauppakehitystä varten. Tutkimuksen suunnitteluosuus huomioi molemmat viitekehykset tavoitteena tuottaa konseptuaalinen luksusverkkokauppa-viitekehys jatkokehitystä varten.
Tutkimus osoittaa että yritys joka pyrkii kehittämään luksusbrändiään, täytyy olla hyvin perillä luksusmarkkinoiden luonteesta ja päättää sen perusteella yrityksen alkuvaiheessa mikäli yrityksen markkinointistrategiana on seurata perinteistä jälleenmyyntistrategiaa vaiko lähes päinvastaista luksusmarkkinointistategiaa. Tutkimuksen alkuperäinen tavoite tuottaa todellinen verkkokauppaympäristö konseptin testausta varten jäi tekniseltä toteutukselta vajaavaiseksi, mutta muiden vastaavien sivustojen vertailuanalysi sekä tuoreimpien verkkokauppa tutkimusten tarkastelu onnistui luomaan huomionarvoisia johtopäätöksiä sekä osoittamaan muita huomioitavia seikkoja jatkokehitystä varten.