Självkänslan i fokus : Hälsofrämjande e-klubb för barn i åldern 8-9 år
Rebers, Lina; Andersson, Denise; Henriksson, Sarah; Grönlund, Jessica (2016)
Lataukset:
Rebers, Lina
Andersson, Denise
Henriksson, Sarah
Grönlund, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249496
Tiivistelmä
Arbetet ingår i projektet ”eklubb” som startat år 2016 och pågår fram till år 2017. Syftet med projektet är att skapa en hälsofrämjande virtuell klubb för olika åldersgrupper.
Arbetets syfte är att stärka självkänslan hos barn i åldern 8 till 9 år. Målet är att skapa en struktur för en virtuell klubb som kommer att präglas av positivitet, och samtidigt ge barnet trygghet och möjlighet att identifiera sina egna resurser och styrkor.
Arbetets frågeställning är: Hur kan man bygga upp eklubb träffar med barnets självkänsla i fokus?
Arbetets struktur baserar sig på metoden tjänstedesign där målet är att skapa en tjänst som utgår från kundens behov. Tjänstedesignprocessen delas in i fem olika delar: definition, undersökning, planering, produktion och utvärdering. Arbetet kommer att ta upp de tre första delarna, d.v.s. definition, undersökning och planering, medan de två sista delarna av processen kommer att fullföljas senare under projektets gång.
Resultatet i arbetet är en tjänst som grundar sig på de två första faserna i tjänstedesignprocessen. Produkten är en eklubb som består av 10 träffar med olika teman. Under dessa träffar använder handledaren sig av olika handledningsmetoder som kan stärka självkänslan hos barnet. This bachelor’s thesis is part of a project called “eclub” that began in 2016, and will continue until 2017. The purpose of the project is to create a virtual club that will promote health to different focus groups.
The purpose of this bachelor’s thesis is to strengthen the self esteem in children aged 8 to 9. The goal is to create a structure for a virtual club where children can build a stronger self esteem and throughout the process be empowered and motivated. An e- club should be filled with positivity and be a place where the children can feel safe and identify their own resources and strengths.
The research question is: How can you create eclub meetups that focuses on children’s self esteem?
The structure of this bachelor’s thesis is based on the service design-method and the purpose of the method is to create a product that is based on customer needs. The service design process can be divided into five different stages; definition, research, planning, production and evaluation. This thesis is based on the first three stages; definition, research and planning, while the last two stages will be defined later on in the project.
The result of this bachelor’s thesis is a service that is based on the first two stages of the service design process. The product is an eclub that contains ten meetups with different themes. The eclub is lead by an instructor that uses different methods to strengthen the child’s self-esteem.
Arbetets syfte är att stärka självkänslan hos barn i åldern 8 till 9 år. Målet är att skapa en struktur för en virtuell klubb som kommer att präglas av positivitet, och samtidigt ge barnet trygghet och möjlighet att identifiera sina egna resurser och styrkor.
Arbetets frågeställning är: Hur kan man bygga upp eklubb träffar med barnets självkänsla i fokus?
Arbetets struktur baserar sig på metoden tjänstedesign där målet är att skapa en tjänst som utgår från kundens behov. Tjänstedesignprocessen delas in i fem olika delar: definition, undersökning, planering, produktion och utvärdering. Arbetet kommer att ta upp de tre första delarna, d.v.s. definition, undersökning och planering, medan de två sista delarna av processen kommer att fullföljas senare under projektets gång.
Resultatet i arbetet är en tjänst som grundar sig på de två första faserna i tjänstedesignprocessen. Produkten är en eklubb som består av 10 träffar med olika teman. Under dessa träffar använder handledaren sig av olika handledningsmetoder som kan stärka självkänslan hos barnet.
The purpose of this bachelor’s thesis is to strengthen the self esteem in children aged 8 to 9. The goal is to create a structure for a virtual club where children can build a stronger self esteem and throughout the process be empowered and motivated. An e- club should be filled with positivity and be a place where the children can feel safe and identify their own resources and strengths.
The research question is: How can you create eclub meetups that focuses on children’s self esteem?
The structure of this bachelor’s thesis is based on the service design-method and the purpose of the method is to create a product that is based on customer needs. The service design process can be divided into five different stages; definition, research, planning, production and evaluation. This thesis is based on the first three stages; definition, research and planning, while the last two stages will be defined later on in the project.
The result of this bachelor’s thesis is a service that is based on the first two stages of the service design process. The product is an eclub that contains ten meetups with different themes. The eclub is lead by an instructor that uses different methods to strengthen the child’s self-esteem.