TERVEYDENHOITAJA LUKIOIKÄISEN NUOREN TERVEYDEN EDISTÄJÄNÄ LIIKUNNAN KEINOIN
Mella-Aho, Elina; Gyldén, Pirkko; Koivuranta, Anne-Mari (2016)
Mella-Aho, Elina
Gyldén, Pirkko
Koivuranta, Anne-Mari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188427
Tiivistelmä
Vuonna 2015 toteutetun kouluterveyskyselyn mukaan jopa 17 % lukioikäisistä nuorista kokee terveytensä joko huonoksi tai keskinkertaiseksi. Vuodesta 2000 lähtien tilanne on parantunut, mutta vuodesta 2013 prosenttiosuus on taas noussut.
Tavoitteenamme oli edistää Rovaniemen Lyseonpuiston lukion opiskelijoiden terveyttä kannustamalla ja ohjaamalla heitä lisäämään fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tarkoituksena oli toteuttaa opinnäytetyö toiminnallisena Lyseonpuiston lukion hyvinvointiaamupäivän yhteydessä. Toivoimme, että opinnäytetyömme lisäisi kouluyhteisön tietoisuutta liikunnan tärkeydestä, ja antaisi virikkeitä liikunnan lisäämiseksi vaivattomasti koulupäivään. Mieles-tämme nuorena opitut terveystottumukset luovat pohjan terveyden ylläpitämiseen aikuisena, mikä vähentäisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan palveluiden kuormitusta vähentämällä muun muassa riskiä sairastua kansantauteihin.
Toiminnallinen toteutus koostui taukoliikuntatuokiosta, taukoliikuntaan liittyvästä ohjauspisteestä sekä niitä tukevasta julistemuotoisesta oppaasta. Toiminnallisen osuuden tueksi koostimme teoriapohjaa liittyen lukioikäisten nuor-ten terveyden edistämiseen liikunnan keinoin. Opinnäytetyössämme käsittelimme aihetta terveydenhoitajan näkökulmasta.
Opinnäytetyömme avulla onnistuimme motivoimaan lukioikäisiä nuoria osallistumaan koulussa järjestettävään taukoliikuntaan sekä toteuttamaan taukoliikunnallisia liikkeitä myös omaehtoisesti oppituntien välissä. Onnistuimme myös motivoimaan Lyseonpuiston lukion opettajia järjestämään opiskelijoille taukoliikuntaa aiempaa useammin perustelemalla sen hyötyjä. Opinnäytetyömme myötä aiheeseen liittyen kehittämisehdotukseksi nousi ajatus opetta-jien motivoimisesta taukoliikunnan järjestämiseen.
Tavoitteenamme oli edistää Rovaniemen Lyseonpuiston lukion opiskelijoiden terveyttä kannustamalla ja ohjaamalla heitä lisäämään fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana. Tarkoituksena oli toteuttaa opinnäytetyö toiminnallisena Lyseonpuiston lukion hyvinvointiaamupäivän yhteydessä. Toivoimme, että opinnäytetyömme lisäisi kouluyhteisön tietoisuutta liikunnan tärkeydestä, ja antaisi virikkeitä liikunnan lisäämiseksi vaivattomasti koulupäivään. Mieles-tämme nuorena opitut terveystottumukset luovat pohjan terveyden ylläpitämiseen aikuisena, mikä vähentäisi jatkossa sosiaali- ja terveysalan palveluiden kuormitusta vähentämällä muun muassa riskiä sairastua kansantauteihin.
Toiminnallinen toteutus koostui taukoliikuntatuokiosta, taukoliikuntaan liittyvästä ohjauspisteestä sekä niitä tukevasta julistemuotoisesta oppaasta. Toiminnallisen osuuden tueksi koostimme teoriapohjaa liittyen lukioikäisten nuor-ten terveyden edistämiseen liikunnan keinoin. Opinnäytetyössämme käsittelimme aihetta terveydenhoitajan näkökulmasta.
Opinnäytetyömme avulla onnistuimme motivoimaan lukioikäisiä nuoria osallistumaan koulussa järjestettävään taukoliikuntaan sekä toteuttamaan taukoliikunnallisia liikkeitä myös omaehtoisesti oppituntien välissä. Onnistuimme myös motivoimaan Lyseonpuiston lukion opettajia järjestämään opiskelijoille taukoliikuntaa aiempaa useammin perustelemalla sen hyötyjä. Opinnäytetyömme myötä aiheeseen liittyen kehittämisehdotukseksi nousi ajatus opetta-jien motivoimisesta taukoliikunnan järjestämiseen.