Soittamisen motivaatio musiikin ammattilaisen kokemana
Peltomaa, Anna (2016)
Peltomaa, Anna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249584
Tiivistelmä
Motivaatio on se voima, joka saa ihmisen innostumaan asioista ja tekemään töitä tavoitteidensa eteen. Musiikillinen maailma muuttuu koko ajan, ja ammattilaisia tarvitaan alalle nyt ja tulevaisuudessa. Musiikin ammattilaisuus edellyttää valtavan määrän soittamisen harjoittelua ja pitkäjänteistä työskentelyä musiikin parissa. Ilman soittamisen motivaatiota mahdollinen ura musiikin parissa voi katketa, sillä motivaatio luo pohjan ja edellytykset kehittymiselle. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan musiikin ammattilaisen kokemuksia soittamisen motivaatioon vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimukseen olen haastatellut yhtä Sibelius-Akatemian solistiselta puolelta valmistunutta musiikin maisteria, joka on toiminut niin muusikkona kuin soitonopettajana. Tutkimus on toteutettu fenomenologisella tutkimusotteella, ja aineiston analyysi toteutettiin Juha Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää soveltaen. Tutkimushenkilön kokemuksien perusteella olen luonut yhden ainutlaatuisen ihmisen merkitysverkoston soittamisen motivaatioon liittyvistä tekijöistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu fenomenologian, soittamisen motivaation sekä musiikin ammattilaisuuteen liittyvien taustatekijöiden ja tärkeiden käsitteiden tarkastelusta.
Motivaatio itsessään on moniulotteinen ilmiö, ja soittamisen motivaatiokin rakentuu jokaisella ihmisellä hänen omista lähtökohdistaan käsin. Soittamisen motivaatio koostuu useista eri motiiveista, jotka vaihtelevat kestoltaan ja voimakkuudeltaan. Musiikki itse, vuorovaikutukseen perustuvat motiivit, kilpaileminen sekä harjoittelemiseen liittyvät motiivit osoittautuvat vahvimmiksi tekijöiksi soittamisen harjoittelemisen taustalla. Aikaisempi tutkimus soittamisen motivaatiosta tukee havaintojani.
Motivaatio on pitkäjänteisen työskentelyn ja oppimisen perusta, joten motivaatioon ja erityisesti motivaation ylläpitämiseen liittyvien tekijöiden tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää. Soittamisen motivaatiota on tärkeää tarkastella niin oppilaan kuin opettajankin näkökulmasta, jotta motivaatio-ongelmia kyetään ehkäisemään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa musiikin harrastamista tai ammattiopintoja.
Tutkimukseen olen haastatellut yhtä Sibelius-Akatemian solistiselta puolelta valmistunutta musiikin maisteria, joka on toiminut niin muusikkona kuin soitonopettajana. Tutkimus on toteutettu fenomenologisella tutkimusotteella, ja aineiston analyysi toteutettiin Juha Perttulan fenomenologista analyysimenetelmää soveltaen. Tutkimushenkilön kokemuksien perusteella olen luonut yhden ainutlaatuisen ihmisen merkitysverkoston soittamisen motivaatioon liittyvistä tekijöistä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu fenomenologian, soittamisen motivaation sekä musiikin ammattilaisuuteen liittyvien taustatekijöiden ja tärkeiden käsitteiden tarkastelusta.
Motivaatio itsessään on moniulotteinen ilmiö, ja soittamisen motivaatiokin rakentuu jokaisella ihmisellä hänen omista lähtökohdistaan käsin. Soittamisen motivaatio koostuu useista eri motiiveista, jotka vaihtelevat kestoltaan ja voimakkuudeltaan. Musiikki itse, vuorovaikutukseen perustuvat motiivit, kilpaileminen sekä harjoittelemiseen liittyvät motiivit osoittautuvat vahvimmiksi tekijöiksi soittamisen harjoittelemisen taustalla. Aikaisempi tutkimus soittamisen motivaatiosta tukee havaintojani.
Motivaatio on pitkäjänteisen työskentelyn ja oppimisen perusta, joten motivaatioon ja erityisesti motivaation ylläpitämiseen liittyvien tekijöiden tiedostaminen on äärimmäisen tärkeää. Soittamisen motivaatiota on tärkeää tarkastella niin oppilaan kuin opettajankin näkökulmasta, jotta motivaatio-ongelmia kyetään ehkäisemään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa musiikin harrastamista tai ammattiopintoja.