Ikäihmiset sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjinä
Mörö, Hanna (2016)
Mörö, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239322
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme ikärakenne on muuttumassa. Ikäihmisten määrä kasvaa. Tämä asettaa paineita ikäihmisten elinolojen ja palveluiden kehittämiselle. Kaikille ikäihmisille tulee turvata mahdollisimman toimintakykyinen ikääntyminen sekä parantaa ikäihmisten osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia. Nämä saavutetaan kehittämällä ikäihmisten palveluita sekä elin- ja asumisympäristöjä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kotona asuvien ikäihmisten palveluodotuksia ja –kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia palvelumuotoilun soveltuvuutta ikäihmisten palvelutarpeiden kartoittamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli syventää tämänhetkistä asiakasymmärrystä ikäihmisten palveluiden suunnittelun ja kehittämisen pohjaksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Tampereen evankelisluterilaisen seurakunnan toimintaan säännöllisesti osallistuvilta ikäihmisiltä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmissä toteutettuja teemahaastatteluja sekä palvelupeliä. Pelin ideana toimi ajatus, että jokainen osallistuja saisi rakentaa mieluisan palvelukokonaisuuden kolmestatoista palvelupelikortista tuhannella eurolla. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljätoista (n=14) henkilöä kolmessa eri ryhmässä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että ikäihmisten odotukset ja toiveet rakentuivat kuulluksi tulemisesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtimisesta. Ikäihmisten palveluodotukset kohdistuvat omatoimisuutta ja itsenäistä toimintaa tukeviin palvelumuotoihin. Tärkeänä ikäihmiset kokivat, että yhteiskunnallisella tasolla palveluita suunniteltaessa kiinnitettäisiin huomiota ikäihmisten asumispolitiikkaan sekä sosiaaliseen hyvinvointiin. Asiakaslähtöinen palveluiden suunnittelu nähtiin ikäihmisten osallisuutta tukevana, mutta ikäihmiset kokivat oman kyvykkyytensä palveluiden kehittämisessä rajallisena.
Tulevaisuuden haasteena ikäihmisten palveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa on ikäihmisten määrän lisääntyminen ja olemassa olevat resurssit sekä yhteiskunnan taloudellinen tilanne. Tässä työssä on osoitettu, että palvelumuotoilua voidaan käyttää onnistuneesti ikäihmisten palveluiden kehittämisessä käyttäjälähtöisesti. Tulosten perusteella mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe on kotihoidon käyntien sisällön kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kotona asuvien ikäihmisten palveluodotuksia ja –kokemuksia sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia palvelumuotoilun soveltuvuutta ikäihmisten palvelutarpeiden kartoittamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli syventää tämänhetkistä asiakasymmärrystä ikäihmisten palveluiden suunnittelun ja kehittämisen pohjaksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Tampereen evankelisluterilaisen seurakunnan toimintaan säännöllisesti osallistuvilta ikäihmisiltä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmissä toteutettuja teemahaastatteluja sekä palvelupeliä. Pelin ideana toimi ajatus, että jokainen osallistuja saisi rakentaa mieluisan palvelukokonaisuuden kolmestatoista palvelupelikortista tuhannella eurolla. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljätoista (n=14) henkilöä kolmessa eri ryhmässä. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että ikäihmisten odotukset ja toiveet rakentuivat kuulluksi tulemisesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtimisesta. Ikäihmisten palveluodotukset kohdistuvat omatoimisuutta ja itsenäistä toimintaa tukeviin palvelumuotoihin. Tärkeänä ikäihmiset kokivat, että yhteiskunnallisella tasolla palveluita suunniteltaessa kiinnitettäisiin huomiota ikäihmisten asumispolitiikkaan sekä sosiaaliseen hyvinvointiin. Asiakaslähtöinen palveluiden suunnittelu nähtiin ikäihmisten osallisuutta tukevana, mutta ikäihmiset kokivat oman kyvykkyytensä palveluiden kehittämisessä rajallisena.
Tulevaisuuden haasteena ikäihmisten palveluiden suunnittelussa ja toteuttamisessa on ikäihmisten määrän lisääntyminen ja olemassa olevat resurssit sekä yhteiskunnan taloudellinen tilanne. Tässä työssä on osoitettu, että palvelumuotoilua voidaan käyttää onnistuneesti ikäihmisten palveluiden kehittämisessä käyttäjälähtöisesti. Tulosten perusteella mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe on kotihoidon käyntien sisällön kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen.