Hyvinvoinnin muistivihkon kehittäminen Valteri-koulu Onervan oppilaille : Hyvinvoinnin edistämisen työmenetelmän pilotointi VATA-hankkeessa
Mäkelä, Raija (2016)
Mäkelä, Raija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239226
Tiivistelmä
Varhain aloitettu terveyden edistäminen ja elämäntapaohjaus tukevat hyvää terveyttä ja hyvinvointia aikuisiässä. Terveyden edistämisen menetelmiä tulisi kehittää myös erityisesti lapsille ja vammaisille henkilöille, joilla on usein muuta väestöä enemmän haasteita toteuttaa terveyttä edistäviä valintoja.
Valteri-koulu Onerva oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) työelämäkumppani Vaikuttavat Tavat (VATA)-hankkeessa. JAMKin ja Onervan yhteistyö oli nimetty One Vision (OVI) – hankkeeksi, jonka pyrkimyksenä oli vahvistaa näyttöön perustuvia toimintakäytäntöjä. Opinnäytetyö oli osa OVI-hankkeen hyvinvoinnin edistämisen osuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli Valteri-koulu Onervan oppilaskodissa asuvien 10–15-vuotiaiden erityistarpeisten oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Tarkoituksena oli kehittää ja pilotoida elämäntapaohjauksen menetelmä, jonka avulla oppilaiden omaa kiinnostusta ja motivaatiota itsestä huolehtimisesta ja vastuuta terveyttä edistävistä valinnoista voitiin tukea ja vahvistaa.
Opinnäytetyössä kuvattiin ja tarkasteltiin tutkimusnäyttöön pohjautuvan sekä oppilaiden ja henkilökunnan kanssa yhteistyössä kehitetyn Hyvinvoinnin muistivihkon kehittämisprosessia sekä sen pilotointia oppilaskodissa. Lopuksi arvioitiin oppilaiden ja ohjaajien antamien palautteiden perusteella menetelmän pilotointa ja toteutusta.
Vammaisille lapsille on tarpeellista kehittää heidän yksilöllisiin tarpeisiin sopivia terveyden edistämisen menetelmiä. Hyvinvoinnin muistivihkoa voidaan hyödyntää kouluikäisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen työvälineenä. Muistivihkoa voidaan kehittää edelleen käyttäjien tarpeiden mukaisesti.
Valteri-koulu Onerva oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun (JAMK) työelämäkumppani Vaikuttavat Tavat (VATA)-hankkeessa. JAMKin ja Onervan yhteistyö oli nimetty One Vision (OVI) – hankkeeksi, jonka pyrkimyksenä oli vahvistaa näyttöön perustuvia toimintakäytäntöjä. Opinnäytetyö oli osa OVI-hankkeen hyvinvoinnin edistämisen osuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli Valteri-koulu Onervan oppilaskodissa asuvien 10–15-vuotiaiden erityistarpeisten oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen. Tarkoituksena oli kehittää ja pilotoida elämäntapaohjauksen menetelmä, jonka avulla oppilaiden omaa kiinnostusta ja motivaatiota itsestä huolehtimisesta ja vastuuta terveyttä edistävistä valinnoista voitiin tukea ja vahvistaa.
Opinnäytetyössä kuvattiin ja tarkasteltiin tutkimusnäyttöön pohjautuvan sekä oppilaiden ja henkilökunnan kanssa yhteistyössä kehitetyn Hyvinvoinnin muistivihkon kehittämisprosessia sekä sen pilotointia oppilaskodissa. Lopuksi arvioitiin oppilaiden ja ohjaajien antamien palautteiden perusteella menetelmän pilotointa ja toteutusta.
Vammaisille lapsille on tarpeellista kehittää heidän yksilöllisiin tarpeisiin sopivia terveyden edistämisen menetelmiä. Hyvinvoinnin muistivihkoa voidaan hyödyntää kouluikäisten ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen työvälineenä. Muistivihkoa voidaan kehittää edelleen käyttäjien tarpeiden mukaisesti.