Sisäisen viestinnän kehittäminen Iin Autokeitaalla
Lehtola, Erika (2016)
Lehtola, Erika
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sisäinen viestintä. Työn toimeksiantajana oli Iin Autokeidas ja yhteyshenkilönä Iin Autokeitaan liikenneasemapäällikkö Hannes Kortesalmi. Työn tehtävänä oli Iin Autokeitaan sisäisen viestinnän nykytilan kartoitus sekä kehittäminen. Tavoitteena oli laatia sisäisen viestinnän suunnitelma työntekijöiden ja esimiehen toivomuksia kuunnellen sekä tietoperustaa apuna käyttäen.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan sisäisen viestinnän käsitettä, tehtäviä ja tavoitteita. Siinä käydään läpi erilaisia sisäisen viestinnän kanavia sekä niiden valintaan vaikuttavia asioita. Tietoperustassa käsitellään myös sisäisen viestinnän sisältöä, suunnittelua ja kehittämistä.
Työntekijöiden tyytyväisyyttä nykyiseen sisäiseen viestintään sekä mahdollisia kehitysideoita selvitettiin järjestämällä heille ideariihi. Työntekijät saivat ideoida viikon ajan kahvihuoneen seinälle. Heidät saatiin syventymään aiheeseen paremmin keskustelemalla ja esittämällä tarkentavia kysymyksiä heidän ideoistaan. Lisäksi esimiestä haastateltiin ja hänen kanssaan käytiin läpi työntekijöiltä syntyneitä ideoita.
Tuloksista selvisi, että Iin Autokeitaan työntekijät eivät ole täysin tyytyväisiä nykyiseen sisäiseen viestintään. Kehittämistä on heidän mielestään muun muassa palautteen antamisessa ja palavereiden pidossa. Yrityksessä on koettu ajoittain tiedonpuutetta tärkeistä asioista. Työn tuloksena syntyi alustava sisäisen viestinnän suunnitelma Iin Autokeitaalle. Siinä on kehitysideoita sekä toimintaehdotuksia muun muassa säännöllisten palaverien ja kehityskeskustelujen pitämisestä. Suunnitelmaa täytyy kehittää säännöllisin väliajoin.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan sisäisen viestinnän käsitettä, tehtäviä ja tavoitteita. Siinä käydään läpi erilaisia sisäisen viestinnän kanavia sekä niiden valintaan vaikuttavia asioita. Tietoperustassa käsitellään myös sisäisen viestinnän sisältöä, suunnittelua ja kehittämistä.
Työntekijöiden tyytyväisyyttä nykyiseen sisäiseen viestintään sekä mahdollisia kehitysideoita selvitettiin järjestämällä heille ideariihi. Työntekijät saivat ideoida viikon ajan kahvihuoneen seinälle. Heidät saatiin syventymään aiheeseen paremmin keskustelemalla ja esittämällä tarkentavia kysymyksiä heidän ideoistaan. Lisäksi esimiestä haastateltiin ja hänen kanssaan käytiin läpi työntekijöiltä syntyneitä ideoita.
Tuloksista selvisi, että Iin Autokeitaan työntekijät eivät ole täysin tyytyväisiä nykyiseen sisäiseen viestintään. Kehittämistä on heidän mielestään muun muassa palautteen antamisessa ja palavereiden pidossa. Yrityksessä on koettu ajoittain tiedonpuutetta tärkeistä asioista. Työn tuloksena syntyi alustava sisäisen viestinnän suunnitelma Iin Autokeitaalle. Siinä on kehitysideoita sekä toimintaehdotuksia muun muassa säännöllisten palaverien ja kehityskeskustelujen pitämisestä. Suunnitelmaa täytyy kehittää säännöllisin väliajoin.