Tyytyväisyys Savon ammatti- ja aikuisopiston ravintolapalveluihin
Matikainen, Heli; Siljama, Piia (2016)
Matikainen, Heli
Siljama, Piia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208844
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Savon koulutuskuntayhtymän opiskelijoiden tyytyväisyyttä ravintolapalveluiden toimintaan. Tutkimuksen kohteena oli lounasravintolan ja kahvilan toiminta. Tutkimuksessa selvitettiin ruoan laa-tuun, näyttävyyteen, makuun ja valikoimaan liittyviä asioita opiskelijoiden näkökulmasta. Opiskelijoille annettiin mahdolliuus myös antaa sanallista avointa palautetta kyselyn lisäksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimustapa oli tilastollinen kysely. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 5000 opiskelijalle loka-marraskuussa 2015. Kyselyyn vastasi 563 opiskelijaa ja vastausprosentti oli 11,2 %. Kyselyn vas-tausprosentti jäi alhaiseksi ja osaltaan tähän vaikutti kyselyn alussa ilmenneet ongelmat.
Tulosten perusteella opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä opiskelijaruokailun ja kahvilan toimintaan. Kehityskohteiksi nousivat ruoan maukkaus ja houkuttelevuus, lämpimien ruokien, kasvislisäkkeiden ja erityisesti salaattien monipuo-lisuus ja vaihtuvuus. Vastaajat kokivat myös, että eivät ennätä asioida kahvilassa hyvin taukojensa aikana.
Tutkimustulos osoitti, että ravintolapalveluiden toimintaa tulee kehitää enemmän asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimuk-sesta saadut tulokset osoittavat suunnan sille, mitä asioita toiminnan kehittämisessä toimeksiantajan tulee ottaa huomioon. Asiakastyytyväisyyskysely on tärkeä työväline oman toiminnan kehittämisessä, ja toimeksiantajan olisi syytä toteuttaa kysely säännöllisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Tutkimustapa oli tilastollinen kysely. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselytyökalua. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena 5000 opiskelijalle loka-marraskuussa 2015. Kyselyyn vastasi 563 opiskelijaa ja vastausprosentti oli 11,2 %. Kyselyn vas-tausprosentti jäi alhaiseksi ja osaltaan tähän vaikutti kyselyn alussa ilmenneet ongelmat.
Tulosten perusteella opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä opiskelijaruokailun ja kahvilan toimintaan. Kehityskohteiksi nousivat ruoan maukkaus ja houkuttelevuus, lämpimien ruokien, kasvislisäkkeiden ja erityisesti salaattien monipuo-lisuus ja vaihtuvuus. Vastaajat kokivat myös, että eivät ennätä asioida kahvilassa hyvin taukojensa aikana.
Tutkimustulos osoitti, että ravintolapalveluiden toimintaa tulee kehitää enemmän asiakaslähtöisemmäksi. Tutkimuk-sesta saadut tulokset osoittavat suunnan sille, mitä asioita toiminnan kehittämisessä toimeksiantajan tulee ottaa huomioon. Asiakastyytyväisyyskysely on tärkeä työväline oman toiminnan kehittämisessä, ja toimeksiantajan olisi syytä toteuttaa kysely säännöllisesti.