Pirilän puutarha-alan oppimisympäristön kehittämissuunnitelma
Takkinen, Maija (2016)
Takkinen, Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Pirilän puutarha-alan oppimisympäristön käyttäjälähtöinen kehittäminen ja piha-alueilla olemassa olevien toiminnallisten epäkohtien ratkaiseminen. Pirilän toiminta-alue on osa Oulun seudun ammattiopiston Kempeleen-Limingan yksikköä ja se sijaitsee Kempeleessä Piriläntiellä kuntakeskuksen palveluiden välittömässä läheisyydessä. Oppimisympäristön kehittämisen taustalla on opetuksen järjestämisen uusi toimintamalli, jonka tavoitteena on oppia motivoivissa oppimisympäristöissä oikeaa työtä tekemällä. Työn toimeksiantajana on Oulun seudun ammattiopisto, Kempeleen-Limingan yksikkö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja jäsennellä Pirilän Puistohallin ja kasvihuoneiden välisten piha-alueiden toimintoja niin, että ne vastaavat paremmin uusien työvaltaisten opetusjärjestelyiden tarpeita. Tavoitteena oli luoda toimivat olosuhteet, jotka mahdollistavat opiskelijoiden ammatillisten perusvalmiuksien, itsenäisen ongelmanratkaisun, sekä yrittäjämäisen asenteen kehittymisen. Kehittämissuunnitelmassa käsitellään alueen nykytilaa sekä tuodaan esiin parannusehdotuksia alueen käytettävyyden ja esteettisyyden näkökulmista.
Tietoperustana ja lähdeaineistona työssä on käytetty selvityksiä ja raportteja, joissa käsitellään oppimisympäristöjä ja yrittäjyyttä ammatillisen toisen asteen ja puutarha-alan koulutuksen näkökulmista. Kehittämiskohteiden määrittelyssä hyödynnettiin myös alueella tapahtuvan toiminnan havainnointia, sekä käyttäjien osallistamisesta saatuja tuloksia.
Työn lopputuloksena syntyi selvitys alueen nykytilasta ja kehittämissuunnitelma piha-alueiden kunnostustarpeista. Suunnitelmassa esitetään kehitysehdotuksia esimerkiksi alueen siisteyteen, materiaalin varastointiin ja pysäköintiin liittyen. Kehittämistoimet on suunniteltu niin, että niiden työstämistä on mahdollista jatkaa osana oppimisprojekteja ja ne voidaan toteuttaa pääosin puutarha-alan opiskelijoiden työpanoksella opetusjärjestelyiden puitteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja jäsennellä Pirilän Puistohallin ja kasvihuoneiden välisten piha-alueiden toimintoja niin, että ne vastaavat paremmin uusien työvaltaisten opetusjärjestelyiden tarpeita. Tavoitteena oli luoda toimivat olosuhteet, jotka mahdollistavat opiskelijoiden ammatillisten perusvalmiuksien, itsenäisen ongelmanratkaisun, sekä yrittäjämäisen asenteen kehittymisen. Kehittämissuunnitelmassa käsitellään alueen nykytilaa sekä tuodaan esiin parannusehdotuksia alueen käytettävyyden ja esteettisyyden näkökulmista.
Tietoperustana ja lähdeaineistona työssä on käytetty selvityksiä ja raportteja, joissa käsitellään oppimisympäristöjä ja yrittäjyyttä ammatillisen toisen asteen ja puutarha-alan koulutuksen näkökulmista. Kehittämiskohteiden määrittelyssä hyödynnettiin myös alueella tapahtuvan toiminnan havainnointia, sekä käyttäjien osallistamisesta saatuja tuloksia.
Työn lopputuloksena syntyi selvitys alueen nykytilasta ja kehittämissuunnitelma piha-alueiden kunnostustarpeista. Suunnitelmassa esitetään kehitysehdotuksia esimerkiksi alueen siisteyteen, materiaalin varastointiin ja pysäköintiin liittyen. Kehittämistoimet on suunniteltu niin, että niiden työstämistä on mahdollista jatkaa osana oppimisprojekteja ja ne voidaan toteuttaa pääosin puutarha-alan opiskelijoiden työpanoksella opetusjärjestelyiden puitteissa.