Oppilaitoskirjasto muutoksessa : Forssan ammatti-instituutin kirjaston reformi
Eldén, Kaisu (2016)
Eldén, Kaisu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188384
Tiivistelmä
Forssan ammatti-instituutin kirjasto on muutosten edessä. Ammatillisen koulutuksen reformi uudistaa koko oppilaitoksen toimintaympäristöä. Reformin vaikutuksesta muutoksia on tulossa koulutuksen järjestäjäverkkoon, rahoitukseen, lainsäädäntöön, tutkintojen sisältöihin ja opetukseen.
Kirjasto on toiminut opetuksen tukipalveluna nykyisessä muodossaan 2000-luvun alusta alkaen. Kuntayhtymän toiminnan laajentuessa järjesteltiin oppilaitoksen toimipisteitä uudelleen. Kirjastopalvelut oli suunniteltava uudelleen siten, että kaikilla koulutusaloilla olisi edelleen hyvät mahdollisuudet hyödyntää kirjaston palveluja osana oppimisympäristöä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada aikaan muutos oppilaitoksen kirjasto- ja tietopalveluiden toiminnassa. Suunnitelmat ovat toteuttamiskelpoisia, mutta epävarmaa on toteutuvatko suunnitellut toimenpiteet käytännössä vai jäävätkö ne toteamuksiksi ja suosituksiksi. Kyse on myös oman työn kehittämisestä tutkijan ollessa osana tutkimuskohteena olevaa organisaatiota. Tutkimuksessa on piirteitä niin kehittämis- kuin toimintatutkimuksestakin ja siinä käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailtiin Forssan ammatti-instituutin kirjastoa toisten samantyyppisten oppilaitosten kirjastoihin.
Tutkimus osoitti, että vaihtoehtoja oppilaitoksen kirjastopalveluiden järjestämiseksi on useita. Yhteistyö paikkakunnan muiden kirjastojen kanssa on kaikkia osapuolia hyödyttävää ja antaa opiskelijalle laajan pohjan kirjastopalvelujen hyödyntämisestä opinnoissa ja elämässä jatkossakin. Yhteisopettajuusmalli, jossa kirjastonhoitaja ja opettaja yhdessä osallistuvat kirjastoperehdytyksiin ja tiedonhallinnan ohjauksiin, osoittaa tiedonhallintataitojen merkityksen konkreettisesti.
Tutkimus on rajattu toimintaan ja tapahtumiin Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymässä vuoden 2015 aikana. Muutoksia tapahtui paljon ja osa niistä oli yllättäviä. Tulevaisuuden ennakointi on hankalaa ja parhaiden vaihtoehtojen valitseminen ei aina onnistu. Kirjasto on tärkeä osa ammattiin opiskelevien oppimisympäristöä ja tukee ammatillista kasvua.
Kirjasto on toiminut opetuksen tukipalveluna nykyisessä muodossaan 2000-luvun alusta alkaen. Kuntayhtymän toiminnan laajentuessa järjesteltiin oppilaitoksen toimipisteitä uudelleen. Kirjastopalvelut oli suunniteltava uudelleen siten, että kaikilla koulutusaloilla olisi edelleen hyvät mahdollisuudet hyödyntää kirjaston palveluja osana oppimisympäristöä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada aikaan muutos oppilaitoksen kirjasto- ja tietopalveluiden toiminnassa. Suunnitelmat ovat toteuttamiskelpoisia, mutta epävarmaa on toteutuvatko suunnitellut toimenpiteet käytännössä vai jäävätkö ne toteamuksiksi ja suosituksiksi. Kyse on myös oman työn kehittämisestä tutkijan ollessa osana tutkimuskohteena olevaa organisaatiota. Tutkimuksessa on piirteitä niin kehittämis- kuin toimintatutkimuksestakin ja siinä käytettiin benchmarking-menetelmää, jossa vertailtiin Forssan ammatti-instituutin kirjastoa toisten samantyyppisten oppilaitosten kirjastoihin.
Tutkimus osoitti, että vaihtoehtoja oppilaitoksen kirjastopalveluiden järjestämiseksi on useita. Yhteistyö paikkakunnan muiden kirjastojen kanssa on kaikkia osapuolia hyödyttävää ja antaa opiskelijalle laajan pohjan kirjastopalvelujen hyödyntämisestä opinnoissa ja elämässä jatkossakin. Yhteisopettajuusmalli, jossa kirjastonhoitaja ja opettaja yhdessä osallistuvat kirjastoperehdytyksiin ja tiedonhallinnan ohjauksiin, osoittaa tiedonhallintataitojen merkityksen konkreettisesti.
Tutkimus on rajattu toimintaan ja tapahtumiin Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymässä vuoden 2015 aikana. Muutoksia tapahtui paljon ja osa niistä oli yllättäviä. Tulevaisuuden ennakointi on hankalaa ja parhaiden vaihtoehtojen valitseminen ei aina onnistu. Kirjasto on tärkeä osa ammattiin opiskelevien oppimisympäristöä ja tukee ammatillista kasvua.