Iäkkäiden säännöllisen kotihoidon henkilöiden asiakastyytyväisyyskysely Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alueella
Jokinen, Anu (2016)
Jokinen, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Raision ja Ruskon yhteistoiminta- alueen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyyttä saamiinsa palveluihin ja hoitoon. Tavoitteena oli saada luotettavaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunnitellessa, toteuttaessa ja kehitettäessä kotihoidon palveluja Raision ja Ruskon yhteistoiminta- alueella.
Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen kysely kotihoidon asiakkaiden kokemuksista saamiinsa palveluihin ja hoitoon. Kohderyhmä oli kaikki säännöllisen kotihoidon iäkkäät asiakkaat (n=302). Vastausprosentti oli 59,3 %. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, mikä kehitettiin tätä kyselyä varten. Aineisto analysoitiin Tixel- ja Excel-ohjelmistolla, ja tulokset esitetään prosentteina ja kuvioina.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että raisiolaiset ja ruskolaiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä alueensa kotihoidon järjestämiseen ja kokevat kotihoidon palvelut hyviksi. Kotihoidon henkilökunnan käytös koettiin ystävälliseksi ja ammattitaitoiseksi. Suurimmat puutteet löytyivät kotihoidon henkilökunnan ajan riittävyydessä kotikäynneillä ja oman hoidon suunnitteluun osallistumisessa. Hoitajilla on käytettävissään liian vähän aikaa asiakkaille.
Tulokset antavat aihetta jatkotutkimuksille kotikäyntien ajan riittämiseksi ja hoitosuunnitelmien tekoon. Jatkotutkimuksena asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisesti, esimerkiksi 2-3 vuoden välein.
Tutkimusmetodi oli kvantitatiivinen kysely kotihoidon asiakkaiden kokemuksista saamiinsa palveluihin ja hoitoon. Kohderyhmä oli kaikki säännöllisen kotihoidon iäkkäät asiakkaat (n=302). Vastausprosentti oli 59,3 %. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, mikä kehitettiin tätä kyselyä varten. Aineisto analysoitiin Tixel- ja Excel-ohjelmistolla, ja tulokset esitetään prosentteina ja kuvioina.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että raisiolaiset ja ruskolaiset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä alueensa kotihoidon järjestämiseen ja kokevat kotihoidon palvelut hyviksi. Kotihoidon henkilökunnan käytös koettiin ystävälliseksi ja ammattitaitoiseksi. Suurimmat puutteet löytyivät kotihoidon henkilökunnan ajan riittävyydessä kotikäynneillä ja oman hoidon suunnitteluun osallistumisessa. Hoitajilla on käytettävissään liian vähän aikaa asiakkaille.
Tulokset antavat aihetta jatkotutkimuksille kotikäyntien ajan riittämiseksi ja hoitosuunnitelmien tekoon. Jatkotutkimuksena asiakastyytyväisyyttä olisi hyvä tutkia säännöllisesti, esimerkiksi 2-3 vuoden välein.