Katse tulevaisuuteen : lapset mukaan SOS-lapsikylän sijaishuoltoa kehittämään
Carlsson, Sari (2016)
Carlsson, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285436
Tiivistelmä
SOS- Lapsikylässä on vahvistettu sijaishuollon asiakkaina olevien lasten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia. Tavoitteena on, että lapset ovat osallisina entistä vahvemmin ja osallistuvat aktiivisina oman elämänsä asioihin. Vuonna 2013- 2014 toteutettu Lasten osallisuushanke on ollut kartoittamassa lasten osallisuuden kokemuksia ja laatinut suositukset lasten osallisuuden lisäämiseksi. Työryhmä kiteytti suositukset Osallisuuden lupaus- julisteeksi. Tämä kehittämishanke oli toteuttamassa suositusten mukaista työskentelyä Suomen SOS- lapsikylissä.
Suomessa SOS- Lapsikylän sijaishuollon asiakkaana on n. 200 lasta, hoitomallina on moniammatillisen tiimin tukema perhehoito. SOS- lapsikylissä perustettiin kehittäjänuorten ryhmät keväällä 2015 ja työskenneltiin Osallisuuden lupaus julisteen teemojen parissa. Ryhmissä käsiteltiin Osallisuuden lupauksen tasoja Shierin (2001) teorian mukaan, jossa osallisuutta tarkastellaan valmiuksien, mahdollisuuksien ja velvoitteiden kautta.
Kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä käytettiin lasten vertaisryhmää, dialogia, erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä, sekä osallistuvaa havainnointia. Toimintaa dokumentoitiin monipuolisesti. Hankkeen aikana lapset osallistuivat ensimmäisen kerran virallisesti SOS- Lapsikylän kehittämispäiville. Ydinviestit tuotiin yhteiseen keskusteluun ja lapset esittivät toiveita aikuisille. Samalla luotiin uutta toimintamallia SOS- Lapsikylän kehittämistyöhön, jossa jatkossa lapset ovat aktiivisesti mukana.
Esille nousi lasten huomioita osallistumisen mahdollisuuksista, sekä osallisuuden toteutumisesta lapsikylissä. Lasten toiveena oli, että aikuinen kuuntelee lasta ja että lasten asiat otetaan vakavasti. Lasten mielestä henkilökohtaisen keskustelun aikana tulee parhaimmin kuulluksi. Säännöistä on tärkeää puhua yhdessä ja lapset toivovat tasa- arvoista kohtelua. Lasten mielestä on tärkeä saada aikaan sellainen kokemus, että lapsi ja aikuinen ovat samalla puolella.
Johtopäätöksenä syntyi ymmärrys siitä, että lapset ovat valmiita olemaan mukana kehittämistyössä ja he ottivat tehtävän vakavasti. Aikuisten asenteissa on vielä paljon tehtävää. Luottamus on tärkeää lasten ja aikuisten välillä ja asenteella on iso merkitys yhteistyössä.
Suomessa SOS- Lapsikylän sijaishuollon asiakkaana on n. 200 lasta, hoitomallina on moniammatillisen tiimin tukema perhehoito. SOS- lapsikylissä perustettiin kehittäjänuorten ryhmät keväällä 2015 ja työskenneltiin Osallisuuden lupaus julisteen teemojen parissa. Ryhmissä käsiteltiin Osallisuuden lupauksen tasoja Shierin (2001) teorian mukaan, jossa osallisuutta tarkastellaan valmiuksien, mahdollisuuksien ja velvoitteiden kautta.
Kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä käytettiin lasten vertaisryhmää, dialogia, erilaisia luovia ja toiminnallisia menetelmiä, sekä osallistuvaa havainnointia. Toimintaa dokumentoitiin monipuolisesti. Hankkeen aikana lapset osallistuivat ensimmäisen kerran virallisesti SOS- Lapsikylän kehittämispäiville. Ydinviestit tuotiin yhteiseen keskusteluun ja lapset esittivät toiveita aikuisille. Samalla luotiin uutta toimintamallia SOS- Lapsikylän kehittämistyöhön, jossa jatkossa lapset ovat aktiivisesti mukana.
Esille nousi lasten huomioita osallistumisen mahdollisuuksista, sekä osallisuuden toteutumisesta lapsikylissä. Lasten toiveena oli, että aikuinen kuuntelee lasta ja että lasten asiat otetaan vakavasti. Lasten mielestä henkilökohtaisen keskustelun aikana tulee parhaimmin kuulluksi. Säännöistä on tärkeää puhua yhdessä ja lapset toivovat tasa- arvoista kohtelua. Lasten mielestä on tärkeä saada aikaan sellainen kokemus, että lapsi ja aikuinen ovat samalla puolella.
Johtopäätöksenä syntyi ymmärrys siitä, että lapset ovat valmiita olemaan mukana kehittämistyössä ja he ottivat tehtävän vakavasti. Aikuisten asenteissa on vielä paljon tehtävää. Luottamus on tärkeää lasten ja aikuisten välillä ja asenteella on iso merkitys yhteistyössä.