Pienyrityksen tehokkaimmat markkinointikanavat sähköisen palvelun markkinoinnissa : Case Sportum Oy
Hänninen, Pilvi (2010)
Hänninen, Pilvi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225840
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jaettu johdanto-, teoria- ja empiiriseen osaan. Työn teoriaosuudessa on käsitelty yritys- ja palvelujen markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinointikanavia, verkostoitumista ja suusanallista viestintää sekä integroitua markkinointiviestintään. Empiirinen osa keskittyy markkinointitutkimukseen, sen vaiheisiin, tutkimuksen tuloksiin ja johtopäätöksiin. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Jyväskyläläiselle IT-alan yritykselle Sportum Oy:lle. Työn tavoite on selvittää, mitkä markkinointikanavat ovat yritykselle tehokkaimmat tavoittaa potentiaalisia asiakkaita sen sähköisten palvelujen markkinoinnissa. Tarkoituksena on lisäksi saada kehitysehdotuksia Sportum Oy:n markkinointiviestintään. Aihetta tutkittiin Sportum Oy:n johtohenkilökunnan ja yritysasiakkaiden näkökulmasta. Tutkimukseen haastateltiin kolmea Sportum Oy:n johtohenkilöä ja yhdeksää yritysasiakasta, jotka työn toimeksiantaja nimesi tutkijalle. Haastattelujen perusteella tuli ilmi, että suusanallisella viestinnällä on merkittävä rooli. Tyytyväiset asiakkaat kertovat yrityksestä eteenpäin ja vastaavasti potentiaaliset asiakkaat kyselevät muilta yrityksiltä heidän kokemuksistaan. Usein palveluntarjoajaa etsitään myös Internetin kautta. Sportum Oy:n tulee käyttää markkinointiviestinnässään enemmän asiakkaidensa näkökulmaa, tehostaa yrityksen näkyvyyttä Internetissä ja ylipäänsä lisätä markkinointiviestintäänsä.