Avoimet varhaiskasvatuspalvelut työntekijöiden näkökulmasta
Isoherranen, Heini (2016)
Isoherranen, Heini
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137786
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kuntien järjestämiä avoimia varhaiskasvatuspalveluita. Työni tavoitteena on selvittää, mitä avoimet varhaiskasvatuspalvelut antavat lapsiperheille työntekijöiden mielestä sekä minkälainen merkitys avoimilla varhaiskasvatuspalveluilla on työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena on tuoda paremmin esille kuntien järjestämiä avoimia varhaiskasvatuspalveluita ja niiden tarpeellisuutta lapsiperheille.
Opinnäytetyöni teoriaosuus muodostuu alle kouluikäisen lapsen hyvästä kasvu-ympäristöstä, varhaiskasvatuksen ja avoimen varhaiskasvatuksen käsitteiden avaamisesta. Lisäksi työssäni tarkastellaan alle kouluikäisen lapsen kehityksen tukemista avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa sekä vanhemmuuden tukemista avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa.
Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään teemahaastattelua. Tutkimuksessani haastatellaan yhteensä kahdeksaa avoimien varhaiskasvatuspalveluiden työntekijää. Haastattelut toteutetaan yksilö- ja parihaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoidaan teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan avoimet varhaiskasvatuspalvelut antavat lapsille erilaisia virikkeitä ja ikäistänsä seuraa. Lasten taidot, kuten sosiaaliset taidot, leikkitaidot ja ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät ja he oppivat uusia asioita käydessään avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa. Lasten vanhemmille palvelut antavat hengähdystauon ja voimaa arkeen. Aikuinen-lapsiryhmät tuovat vanhemmille mahdollisuuden vertaistukeen. Työntekijät näkevät, että palvelut ovat merkityksellisiä lapsiperheille. Lapset saavat suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa ammattilaisten järjestämänä. Vaikka toiminta on samankaltaista kuin päiväkodeissa, lapsi viettää avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa huomattavasti vähemmän aikaa. Näin lapselle jää enemmän aikaa olla yhdessä perheen kanssa. Palveluiden kautta lapsi ohjautuu myös helpommin tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää lasten kokemuksia ja ajatuksia avoimista varhaiskasvatuspalveluista.
Opinnäytetyöni teoriaosuus muodostuu alle kouluikäisen lapsen hyvästä kasvu-ympäristöstä, varhaiskasvatuksen ja avoimen varhaiskasvatuksen käsitteiden avaamisesta. Lisäksi työssäni tarkastellaan alle kouluikäisen lapsen kehityksen tukemista avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa sekä vanhemmuuden tukemista avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa.
Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään teemahaastattelua. Tutkimuksessani haastatellaan yhteensä kahdeksaa avoimien varhaiskasvatuspalveluiden työntekijää. Haastattelut toteutetaan yksilö- ja parihaastatteluina. Haastatteluaineisto analysoidaan teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan avoimet varhaiskasvatuspalvelut antavat lapsille erilaisia virikkeitä ja ikäistänsä seuraa. Lasten taidot, kuten sosiaaliset taidot, leikkitaidot ja ryhmässä toimimisen taidot kehittyvät ja he oppivat uusia asioita käydessään avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa. Lasten vanhemmille palvelut antavat hengähdystauon ja voimaa arkeen. Aikuinen-lapsiryhmät tuovat vanhemmille mahdollisuuden vertaistukeen. Työntekijät näkevät, että palvelut ovat merkityksellisiä lapsiperheille. Lapset saavat suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa ammattilaisten järjestämänä. Vaikka toiminta on samankaltaista kuin päiväkodeissa, lapsi viettää avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa huomattavasti vähemmän aikaa. Näin lapselle jää enemmän aikaa olla yhdessä perheen kanssa. Palveluiden kautta lapsi ohjautuu myös helpommin tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää lasten kokemuksia ja ajatuksia avoimista varhaiskasvatuspalveluista.