Digitaalisten markkinointikanavien hyödyntäminen ja niiden sisällön kehittäminen - Case Kemin Matkailu Oy
Niskanen, Saila-Maria (2016)
Niskanen, Saila-Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157881
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitaalisen markkinoinnin kanavia ja sitä, minkälaista sisältöä kanavissa voi jakaa. Tutkimuksen avulla haluttiin saada lisätietoa siitä, mitä digitaalisen markkinoinnin kanavia Kemin Matkailu Oy:n kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan agenteille. Tämän lisäksi hankittiin tietoa siitä, minkä muotoista sisältöä yrityksen digitaalisissa markkinointikanavissa kannattaa käyttää.
Tutkimusaineisto kerättiin digitaaliseen markkinointiin, digitaalisen markkinoinnin kanaviin, sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median kanaviin liittyvistä lähteistä, kuten kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetnetlähteistä. Aineistoa löytyi paljon ja sitä käytettiin monipuolisesti tutkimuksen teoriaosiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimusmenetelmissä kerättiin kysely- ja haastattelututkimusta käyttäen. Kyselytutkimuksen kyselylomake lähetettiin 195:lle Kemin Matkailu Oy:n aktiiviselle agentille sähköpostitse ja tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman raportointia apuna käyttäen. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluina kymmenelle tärkeimmälle agentille.
Tutkimuksen mukaan digitaalinen markkinointi on lisääntynyt viime vuosien aikana ja yritysten kannattaa käyttää sitä hyödyksi sen helppouden, näkyvyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tutkimustulosten perusteella suosituimmiksi digitaalisiksi markkinointikanaviksi agenttien keskuudessa nousivat sähköposti, internetsivut ja puhelin. Sosiaalisen median kanavien suosio ei ollut niin korkea. Digitaalisten markkinointikanavien sisällöistä tärkeimmiksi agenttien mukaan nousivat kuvat ja videot.
Tutkimusaineisto kerättiin digitaaliseen markkinointiin, digitaalisen markkinoinnin kanaviin, sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median kanaviin liittyvistä lähteistä, kuten kirjallisuudesta, artikkeleista ja internetnetlähteistä. Aineistoa löytyi paljon ja sitä käytettiin monipuolisesti tutkimuksen teoriaosiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimusmenetelmissä kerättiin kysely- ja haastattelututkimusta käyttäen. Kyselytutkimuksen kyselylomake lähetettiin 195:lle Kemin Matkailu Oy:n aktiiviselle agentille sähköpostitse ja tulokset analysoitiin Webropol-ohjelman raportointia apuna käyttäen. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluina kymmenelle tärkeimmälle agentille.
Tutkimuksen mukaan digitaalinen markkinointi on lisääntynyt viime vuosien aikana ja yritysten kannattaa käyttää sitä hyödyksi sen helppouden, näkyvyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tutkimustulosten perusteella suosituimmiksi digitaalisiksi markkinointikanaviksi agenttien keskuudessa nousivat sähköposti, internetsivut ja puhelin. Sosiaalisen median kanavien suosio ei ollut niin korkea. Digitaalisten markkinointikanavien sisällöistä tärkeimmiksi agenttien mukaan nousivat kuvat ja videot.