Asiakaspalautteen kehittäminen lastensuojeluyksikkö Fieterissä
Ketola, Annukka (2016)
Ketola, Annukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadukkaat asiakaspalautelomakkeet seinäjokelaisen lastensuojeluyksikkö Fieterin käyttöön. Palautelomakkeiden avulla haluttiin lisätä lastensuojeluyksikön asiakkaiden ja yhteistyötahojen osallisuutta ja edistää yhteistyötä. Palautelomakkeet toteutettiin yhteistyössä Fieterin edustajien kanssa, sillä työn tavoitteena oli luoda lomakkeet opinnäytetyön tilaajan tarpeisiin.
Toimiva asiakaspalautejärjestelmä on keskeinen osa lastensuojeluyksikön toiminnan laadun seuraamista ja kehittämistä. Tavoitteena on pyrkiä tuotetun palvelun tasalaatuisuuteen, jonka tärkeimpänä mittarina toimii asiakkaan positiivinen kokemus ja tyytyväisyys. Palautelomakkeet toteutettiin kehitystyönä, jonka tukena käytettiin tutkimustietoa. Palautelomakkeet toteutettiin lastensuojeluyksikön asiakkaille, eli sijoitetuille lapsille, nuorille, heidän huoltajilleen ja sosiaalityöntekijöille. Lasten ja nuorten palautelomakkeiden pääteemoina korostuivat arki ja osallisuus, jotka ovat keskeisessä roolissa sijaishuollon tarjoaman hoidon ja kasvatuksen aikaa. Sijoitettujen lasten ja nuorten osallisuuden vahvistaminen on ajankohtainen teema ja se nähdään yhdeksi lastensuojelutyön keskeisimmistä tavoitteista. Huoltajien ja sosiaalityöntekijöiden palautelomakkeiden pääteemana korostui yhteistyön toimivuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljä palautelomaketta yhteistyötahon käyttöön. Kehitystyö vaati runsaasti aikaa ja syvällistä perehtymistä aiheeseen. Kehitettyjen palautelomakkeiden avulla lastensuojeluyksikkö Fieterin henkilökunnalla on mahdollisuus kerätä säännöllistä kirjallista palautetta asiakkailtaan yksikön tarjoaman hoidon ja kasvatuksen aikana. Palautelomakkeiden avulla Fieterin asiakkaat ja yhteistyötahot pääsevät vaikuttamaan yksikön toimintaan omien mielipiteidensä avulla. Palautelomakkeista saatua palautetta on keskeistä hyödyntää yksikön toiminnan kehittämisessä. Palautetta voidaan hyödyntää palvelun laadun ja siinä tapahtuvan vaihtelun osoittamisen vahvana tukena. Yhteiskunnan eläessä jatkuvassa muutoksessa, lastensuojeluyksiköiden on pyrittävä vastaamaan muuttuviin tarpeisiin myös tulevaisuudessa.
Toimiva asiakaspalautejärjestelmä on keskeinen osa lastensuojeluyksikön toiminnan laadun seuraamista ja kehittämistä. Tavoitteena on pyrkiä tuotetun palvelun tasalaatuisuuteen, jonka tärkeimpänä mittarina toimii asiakkaan positiivinen kokemus ja tyytyväisyys. Palautelomakkeet toteutettiin kehitystyönä, jonka tukena käytettiin tutkimustietoa. Palautelomakkeet toteutettiin lastensuojeluyksikön asiakkaille, eli sijoitetuille lapsille, nuorille, heidän huoltajilleen ja sosiaalityöntekijöille. Lasten ja nuorten palautelomakkeiden pääteemoina korostuivat arki ja osallisuus, jotka ovat keskeisessä roolissa sijaishuollon tarjoaman hoidon ja kasvatuksen aikaa. Sijoitettujen lasten ja nuorten osallisuuden vahvistaminen on ajankohtainen teema ja se nähdään yhdeksi lastensuojelutyön keskeisimmistä tavoitteista. Huoltajien ja sosiaalityöntekijöiden palautelomakkeiden pääteemana korostui yhteistyön toimivuus.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi neljä palautelomaketta yhteistyötahon käyttöön. Kehitystyö vaati runsaasti aikaa ja syvällistä perehtymistä aiheeseen. Kehitettyjen palautelomakkeiden avulla lastensuojeluyksikkö Fieterin henkilökunnalla on mahdollisuus kerätä säännöllistä kirjallista palautetta asiakkailtaan yksikön tarjoaman hoidon ja kasvatuksen aikana. Palautelomakkeiden avulla Fieterin asiakkaat ja yhteistyötahot pääsevät vaikuttamaan yksikön toimintaan omien mielipiteidensä avulla. Palautelomakkeista saatua palautetta on keskeistä hyödyntää yksikön toiminnan kehittämisessä. Palautetta voidaan hyödyntää palvelun laadun ja siinä tapahtuvan vaihtelun osoittamisen vahvana tukena. Yhteiskunnan eläessä jatkuvassa muutoksessa, lastensuojeluyksiköiden on pyrittävä vastaamaan muuttuviin tarpeisiin myös tulevaisuudessa.