B2B-verkkokaupan kehittäminen vaatetusalan pienyritykselle
Sivonen, Maisa (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sivonen, Maisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127583
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo erään suomalaisen vaatetusalan yrityksen B2B-verkkokaupan kehittämisestä kaupallisemmaksi, käyttäjäystävällisemmäksi ja kohderyhmälähtöisemmäksi.
Työ toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle miesten vapaa-ajan vaatteisiin erikoistuneelle pienyritykselle keväällä 2016. Toimeksiannon lähtökohtana toimi yhteistyöyrityksen aito tarve kehittää jo olemassa olevaa yritysverkkokauppaansa palvelemaan paremmin asiakkaidensa tarpeita ja tätä kautta parantaa sähköistä yritysmyyntiään. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena olikin eritellä mahdollisimman kaupallisen ja käyttäjäystävällisen muotialan B2B-verkkokaupan piirteet. Niiden pohjalta luotiin yhteistyöyritykselle toteutusehdotus yritysverkkokaupan kehittämistä varten.
Opinnäytetyö tehtiin osittain salaisena, ja sen vuoksi työ jakautui kahteen osaan. Ensimmäinen oli työn julkinen taustoittava osa, joka sisältää alan kirjallisuutta, asiantuntijahaastatteluiden tutkimustuloksia ja muiden toimijoiden B2B-verkkokauppojen vertailututkimuksen. Työn salainen toiminnallinen osa sisälsi yksityiskohtaisia tietoja yhteistyöyrityksestä ja heille suunnitellun verkkokaupan toteutusehdotuksen.
Työn aikana toteutetuissa asiantuntijahaastatteluissa ilmeni, että palveluntarjoajan tulisi erityisesti panostaa verkkokaupan käytettävyyteen ja tuotetietojen ajan tasalla pitämiseen. Tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin reaaliaikaisia hintatietoja ja varastosaldoja saatavilla olevista tuotteista, arviota tilauksen toimitusajankohdasta, laadukkaita tuotevalokuvia sekä riittävää tuoteinformaatiota tuotesivuilla. Kirjallisuuden ja muiden toimijoiden B2B-verkkokauppojen vertailuanalyysin avulla tuettiin alan ammattilaisten huomioita ja pohjustettiin opinnäytetyön toiminnallisen osan verkkokauppatoteutusehdotuksen valintoja.
Opinnäytetyön julkista osaa voidaan käyttää ohjenuorana ja kattavana tietopakettina suunnitellessa muotialan pienyritykselle yritysmyyntiin erikoistunutta verkkokauppaa. Tutkimustulokset kattavat käyttäjäystävällisen verkkokaupan perusteet, B2B-verkkokaupan sisällölliset vaatimukset ja kohderyhmälähtöisen verkkokauppasuunnittelun alkeet.
Työ toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle miesten vapaa-ajan vaatteisiin erikoistuneelle pienyritykselle keväällä 2016. Toimeksiannon lähtökohtana toimi yhteistyöyrityksen aito tarve kehittää jo olemassa olevaa yritysverkkokauppaansa palvelemaan paremmin asiakkaidensa tarpeita ja tätä kautta parantaa sähköistä yritysmyyntiään. Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena olikin eritellä mahdollisimman kaupallisen ja käyttäjäystävällisen muotialan B2B-verkkokaupan piirteet. Niiden pohjalta luotiin yhteistyöyritykselle toteutusehdotus yritysverkkokaupan kehittämistä varten.
Opinnäytetyö tehtiin osittain salaisena, ja sen vuoksi työ jakautui kahteen osaan. Ensimmäinen oli työn julkinen taustoittava osa, joka sisältää alan kirjallisuutta, asiantuntijahaastatteluiden tutkimustuloksia ja muiden toimijoiden B2B-verkkokauppojen vertailututkimuksen. Työn salainen toiminnallinen osa sisälsi yksityiskohtaisia tietoja yhteistyöyrityksestä ja heille suunnitellun verkkokaupan toteutusehdotuksen.
Työn aikana toteutetuissa asiantuntijahaastatteluissa ilmeni, että palveluntarjoajan tulisi erityisesti panostaa verkkokaupan käytettävyyteen ja tuotetietojen ajan tasalla pitämiseen. Tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin reaaliaikaisia hintatietoja ja varastosaldoja saatavilla olevista tuotteista, arviota tilauksen toimitusajankohdasta, laadukkaita tuotevalokuvia sekä riittävää tuoteinformaatiota tuotesivuilla. Kirjallisuuden ja muiden toimijoiden B2B-verkkokauppojen vertailuanalyysin avulla tuettiin alan ammattilaisten huomioita ja pohjustettiin opinnäytetyön toiminnallisen osan verkkokauppatoteutusehdotuksen valintoja.
Opinnäytetyön julkista osaa voidaan käyttää ohjenuorana ja kattavana tietopakettina suunnitellessa muotialan pienyritykselle yritysmyyntiin erikoistunutta verkkokauppaa. Tutkimustulokset kattavat käyttäjäystävällisen verkkokaupan perusteet, B2B-verkkokaupan sisällölliset vaatimukset ja kohderyhmälähtöisen verkkokauppasuunnittelun alkeet.