Tillgänglighet av svenskspråkiga tjänster inom social- och hälsovården i Vanda stad
Lundqvist, Jenny (2016)
Lundqvist, Jenny
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117311
Tiivistelmä
Att bli betjänad på det egna modersmålet är av stor betydelse inom social- och hälsovården. Syftet med denna studie var att utvärdera svenska social- och hälsovårds-tjänsternas kvalitet och tillgänglighet i Vanda. Studien var ett projekterat examensarbete i samarbete med Vanda Stad och Yrkeshögskolan Arcada Ab. Arbetet är en del av Vanda stads tvåspråkighetsprogram och det ingår i Arcadas projekt Patienten och klientens röst.
Som material för studien användes en post- och en webbenkät. Informanterna för hushållsenkäten (N=600) valdes av de svenskspråkiga hushåll i Vanda som använt sig av social och hälsovårdstjänsterna i kommunen år 2013. Personalen för social och hälsovårdstjänsterna i Vanda stad (N=2800) besvarade en webbenkät. Hälften av hushållen besvarade enkäten medan svarsprocenten bland personalen var 32 %.
Resultaten tyder på att den svenska servicen i Vanda inte är tillräcklig. Invånarna i Vanda får sällan svenskspråkig service då de är i kontakt med stadens hälso- och socialvård. Personalen i Vanda är medveten om behovet att betjäna på svenska medan språkkunskaperna i svenska bland personalen är begränsade. Personalens kunskaper i svenska bör tas i beaktande redan vid anställningstillfället, dessutom vore det viktigt att arbetsgivaren skulle uppmuntra sina anställda att förbättra sina kunskaper i svenska.
Som material för studien användes en post- och en webbenkät. Informanterna för hushållsenkäten (N=600) valdes av de svenskspråkiga hushåll i Vanda som använt sig av social och hälsovårdstjänsterna i kommunen år 2013. Personalen för social och hälsovårdstjänsterna i Vanda stad (N=2800) besvarade en webbenkät. Hälften av hushållen besvarade enkäten medan svarsprocenten bland personalen var 32 %.
Resultaten tyder på att den svenska servicen i Vanda inte är tillräcklig. Invånarna i Vanda får sällan svenskspråkig service då de är i kontakt med stadens hälso- och socialvård. Personalen i Vanda är medveten om behovet att betjäna på svenska medan språkkunskaperna i svenska bland personalen är begränsade. Personalens kunskaper i svenska bör tas i beaktande redan vid anställningstillfället, dessutom vore det viktigt att arbetsgivaren skulle uppmuntra sina anställda att förbättra sina kunskaper i svenska.