Laatukäsikirjan päivitys ISO 9001:2015 -standardin mukaiseksi
Ihantola, Jani (2016)
Ihantola, Jani
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ISO 9001:2015 -standardin vaatimusten mukainen laatukäsikirja Janavalo Oy:lle, joka on metallisia ohutlevytuotteita valmistava yritys Kanta-Hämeessä. Kohdeyrityksen vanha laatukäsikirja on vanhentunut ja muuttunut epäselväksi siihen tehtyjen muutosten vuoksi. ISO 9001 -standardin päivityttyä syksyllä 2015, on hyvä aika päivittää yrityksen laadunhallintajärjestelmä ja tehdä siitä suoraan uuden standardin mukainen. Kohdeyritys on asettanut kasvutavoitteet ja laadunhallintajärjestelmän päivitys on osa kasvuprojektia. Laatukäsikirjaan lisätään myöhemmin ISO 14001:2015 -standardin mukainen ympäristöjärjestelmä, joten sille jätetään täydennysmahdollisuus laatukäsikirjaan.
Teoriaosuudessa käsitellään laatuun ja laadunhallintaan liittyviä käsitteitä. Käsitteet tulevat standardeista tai alan kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa pyritään myös selvittämään laadun olemusta, laadunhallinnan periaatteita ja olennaisia ISO 9001 -standardin vaatimuksia. Olennaisesti standardin vaatimuksiin liittyvät kohdeyrityksen toiminnot selvitettiin työskentelemällä yrityksessä ja haastattelemalla yrityksen vastuuhenkilöitä.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tuloksena saatiin kohdeyrityksen toimintaan sopiva laatukäsikirja, jossa esitetyt asiat ovat yrityksen johdon määrittelemän laatupolitiikan mukaisia. Laatukäsikirjan standardin mukaisuus voidaan tosin arvioida vasta laadunhallintajärjestelmän auditointivaiheessa.
Laatukäsikirjan lisäksi yritykselle voidaan antaa ISO 9001:2015 -standardin vaatimusten perusteella toiminnan ja dokumenttien kehitysehdotuksia, jotka ovat välttämättömiä vaatimusten täyttämiseksi ja saattavat olla avuksi laadunhallintajärjestelmän sertifiointivaiheessa.
Teoriaosuudessa käsitellään laatuun ja laadunhallintaan liittyviä käsitteitä. Käsitteet tulevat standardeista tai alan kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa pyritään myös selvittämään laadun olemusta, laadunhallinnan periaatteita ja olennaisia ISO 9001 -standardin vaatimuksia. Olennaisesti standardin vaatimuksiin liittyvät kohdeyrityksen toiminnot selvitettiin työskentelemällä yrityksessä ja haastattelemalla yrityksen vastuuhenkilöitä.
Opinnäytetyön tärkeimpänä tuloksena saatiin kohdeyrityksen toimintaan sopiva laatukäsikirja, jossa esitetyt asiat ovat yrityksen johdon määrittelemän laatupolitiikan mukaisia. Laatukäsikirjan standardin mukaisuus voidaan tosin arvioida vasta laadunhallintajärjestelmän auditointivaiheessa.
Laatukäsikirjan lisäksi yritykselle voidaan antaa ISO 9001:2015 -standardin vaatimusten perusteella toiminnan ja dokumenttien kehitysehdotuksia, jotka ovat välttämättömiä vaatimusten täyttämiseksi ja saattavat olla avuksi laadunhallintajärjestelmän sertifiointivaiheessa.