Maailman nopein Jäämies ehtii kaikkialle : Kimi Räikkösen suosiolla ratsastaminen suomalaisessa verkkojournalismissa
Taipale, Juuso (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106947
Tiivistelmä
Kimi Räikkönen on suosittu F1-kuljettaja sekä Suomessa että maailmalla. Siitä kertoo hänen valintansa viime vuonna sarjan suosituimmaksi kuljettajaksi F1-sarjan katsojille laaditussa kansainvälisessä äänestyksessä. Räikkösen nimen suosio tiedetään myös suomalaisessa mediassa ja erityi-sesti verkkojournalismissa, jonka ansaintalogiikkaan Räikkösen nimellä ratsastaminen sopii erinomaisesti.
Verkkomedioiden tavoista otsikoida juttunsa on puhuttu paljon. Klikkausjournalismiksi kutsuttavassa ilmiössä otsikointi on pahimmillaan harhaanjohtavaa, sillä vastoin hyvän journalismin eettisiä ohjeita jutun sisältö ei selviä jo otsikosta, vaan lukijan täytyy siirtyä sivustolle lukemaan se. Eräänä tehokkaana tapana on käyttää hyväksi tuttuja nimiä, jotka tavallinenkin lukija tunnistaa. Medioiden toivomuksena olisi, että hän avaisi jutun auki tutun nimen houkuttelemana, tuoden samalla tuloja sivustolle.
Selvitän opinnäytetyössäni, miten suomalaiset verkkomediat käyttävät Kimi Räikkösen nimeä hyödyksi otsikoinneissaan. Tarkastelen viikon ajan Ampparit.com-sivuston moottoriurheilu-kategoriaan ilmestyviä uutisia, joiden otsikossa esiintyy Räikkösen nimi tai jokin muu hänen nimeensä rinnastettavissa oleva asia, kuten ”Jäämies”-lempinimi.
Tutkimukseni teoriaosassa käyn lävitse F1-sarjan historiaa sekä yleisesti että suomalaisesta näkökulmasta. Tarkastelen myös tarkemmin journalismia, sen yhtä alalajia urheilujournalismia ja vielä sen alalajia, F1-journalismia. Tietoperustanani käytän alan kirjallisuutta sekä internetartikkeleita. Tutkimusmenetelmänä käytän aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Tutkielmani tulokset paljastivat tiettyjen keinojen toistuvan usein Räikkösen nimen esiintyessä otsikossa, mutta erilaisia tapoja löytyi silti paljon. Vaikka tarkastelujaksoni sijoittui F1-kauden kannalta hiljaiselle ajanjaksolle, talvitauolle, käytettiin Räikkösen nimeä silti yli viidessäkymmenessä otsikossa. Jaottelin otantaani päätyneet otsikot kahteen pääkategoriaan sen perusteella, esiintyikö Räikkösen nimi otsikossa mielestäni aiheellisesti vai aiheettomasti. Otsikot jakaantuivat lähes tasan näiden kahden kategorian kesken.
Verkkomedioiden tavoista otsikoida juttunsa on puhuttu paljon. Klikkausjournalismiksi kutsuttavassa ilmiössä otsikointi on pahimmillaan harhaanjohtavaa, sillä vastoin hyvän journalismin eettisiä ohjeita jutun sisältö ei selviä jo otsikosta, vaan lukijan täytyy siirtyä sivustolle lukemaan se. Eräänä tehokkaana tapana on käyttää hyväksi tuttuja nimiä, jotka tavallinenkin lukija tunnistaa. Medioiden toivomuksena olisi, että hän avaisi jutun auki tutun nimen houkuttelemana, tuoden samalla tuloja sivustolle.
Selvitän opinnäytetyössäni, miten suomalaiset verkkomediat käyttävät Kimi Räikkösen nimeä hyödyksi otsikoinneissaan. Tarkastelen viikon ajan Ampparit.com-sivuston moottoriurheilu-kategoriaan ilmestyviä uutisia, joiden otsikossa esiintyy Räikkösen nimi tai jokin muu hänen nimeensä rinnastettavissa oleva asia, kuten ”Jäämies”-lempinimi.
Tutkimukseni teoriaosassa käyn lävitse F1-sarjan historiaa sekä yleisesti että suomalaisesta näkökulmasta. Tarkastelen myös tarkemmin journalismia, sen yhtä alalajia urheilujournalismia ja vielä sen alalajia, F1-journalismia. Tietoperustanani käytän alan kirjallisuutta sekä internetartikkeleita. Tutkimusmenetelmänä käytän aineistopohjaista sisällönanalyysiä.
Tutkielmani tulokset paljastivat tiettyjen keinojen toistuvan usein Räikkösen nimen esiintyessä otsikossa, mutta erilaisia tapoja löytyi silti paljon. Vaikka tarkastelujaksoni sijoittui F1-kauden kannalta hiljaiselle ajanjaksolle, talvitauolle, käytettiin Räikkösen nimeä silti yli viidessäkymmenessä otsikossa. Jaottelin otantaani päätyneet otsikot kahteen pääkategoriaan sen perusteella, esiintyikö Räikkösen nimi otsikossa mielestäni aiheellisesti vai aiheettomasti. Otsikot jakaantuivat lähes tasan näiden kahden kategorian kesken.