Jakten på den röda tråden : inlärning genom dialog och aktivitetspedagogik utgående från LP2016
Fagerholm-Åsten, Marica (2016)
Fagerholm-Åsten, Marica
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096663
Tiivistelmä
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 (LP2016) träder i kraft den 1.8.2016. Mitt examensarbete, Jakten på den röda tråden- inlärning genom dialog och aktivitetspedagogik utgående från LP2016, speglade såväl i det praktiska utförandet, som i teorin arbetssättet och bedömningen i läroplanen.
Den praktiska delen av mitt examensarbete gjorde jag i form av en temavecka, Jakten på den röda tråden- med språk och kultur som guide. Samtliga, 752 stycken, elever i årskurserna 1-9 i Winellska skolan, i Kyrkslätt deltog. Under temaveckan betonades ”learning by doing” pedagogiken. Teorin i examensarbetet har särskilt fokus på dialog och samlärande eller kollaborativt lärande, som det kallas i LP2016. I mitt handlingsbaserade examensarbete har jag arrangerat en temavecka, Jakten på den röda tråden- med språk och kultur som guide, i Winellska skolan i november 2015. Skolans samtliga, 752 stycken elever, i årskurserna 1-9 deltog. Målsättningen med temaveckan var att såväl eleverna som lärarna skulle få uppleva skolan, skolgången och inlärningen ur ett annat perspektiv än normalt.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, träder i kraft den 1.8.2016. Jag utgick från arbetssätten och bedömningen i den nya läroplanen, då jag planerade programmet. Jag utgick från aktivitetspedagogik och använde mig av 29 olika metoder för verksamhet och 5 stycken metoder för bedömning. En del av metoderna är sådana som jag använt tidigare och några har jag skapat själv.
Syftet med metoderna var att de skulle ge glädje och variation i lärandet, samt att de skulle bidra till att eleverna lär sig genom handling, samlärande och dialog.
Temaveckan utgick från följande ledord; språk, kultur, mångfald, tolerans, respekt, samhörighet, kreativitet och nyfikenhet.
Den teoretiska delen av arbetet belyser teorier kring samlärande och dialog för att dra paralleller till verksamheten och mina val av metoder. The basis for my bachelor´s thesis was a project for a comprehensive school, Winellska skolan. I planned the programme for a theme week, Jakten på den röda tråden- med språk och kultur som guide, in November 2015. All of the school´s 752 pupils participated. The purpose of the theme week was that the pupils and the teachers would get a chance to experience learning and the school in various and inspiring ways.
For the week I chose eight themes; language, culture, diversity, tolerance, respect, belonging, creativity and curiosity.
I created different methods for learning and I used the pedagogy of learning by doing as a guideline when I planned the programme. The activities as well as the theory in my Bachelor´s thesis rely on the renewed curriculum that will be used from august 2016. I was especially focused on the work procedures and the appraisal in the curriculum.
The theory in my Bachelor´s thesis is mostly based on peer learning and dialogue.
Den praktiska delen av mitt examensarbete gjorde jag i form av en temavecka, Jakten på den röda tråden- med språk och kultur som guide. Samtliga, 752 stycken, elever i årskurserna 1-9 i Winellska skolan, i Kyrkslätt deltog. Under temaveckan betonades ”learning by doing” pedagogiken. Teorin i examensarbetet har särskilt fokus på dialog och samlärande eller kollaborativt lärande, som det kallas i LP2016.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, träder i kraft den 1.8.2016. Jag utgick från arbetssätten och bedömningen i den nya läroplanen, då jag planerade programmet. Jag utgick från aktivitetspedagogik och använde mig av 29 olika metoder för verksamhet och 5 stycken metoder för bedömning. En del av metoderna är sådana som jag använt tidigare och några har jag skapat själv.
Syftet med metoderna var att de skulle ge glädje och variation i lärandet, samt att de skulle bidra till att eleverna lär sig genom handling, samlärande och dialog.
Temaveckan utgick från följande ledord; språk, kultur, mångfald, tolerans, respekt, samhörighet, kreativitet och nyfikenhet.
Den teoretiska delen av arbetet belyser teorier kring samlärande och dialog för att dra paralleller till verksamheten och mina val av metoder.
For the week I chose eight themes; language, culture, diversity, tolerance, respect, belonging, creativity and curiosity.
I created different methods for learning and I used the pedagogy of learning by doing as a guideline when I planned the programme. The activities as well as the theory in my Bachelor´s thesis rely on the renewed curriculum that will be used from august 2016. I was especially focused on the work procedures and the appraisal in the curriculum.
The theory in my Bachelor´s thesis is mostly based on peer learning and dialogue.