Sirkus ja tekijänoikeuslaki : tutkimus sirkustaiteilijan oikeudesta teokseen ja esittävän taiteilijan suojaan
Tuhkanen, Lauri (2016)
Tuhkanen, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056320
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni sirkustaiteilijan oikeutta teokseen ja esittävän taiteilijan suojaan. Suomalaisissa oikeustieteellisissä kirjoissa tätä aihetta on käsitelty valitettavan huonosti ja tietämys aiheesta vaikuttaa olevan varsin huonolla tasolla. Opinnäytetyöni aloitan käymällä läpi sirkuksen ja tekijänoikeuslain historiaa. Suomen tekijänoikeuslaista käsittelen lähinnä ensimmäisestä ja viidennestä luvusta löytyviä säädöksiä, eli tarkemmin teokseen ja esittävän taiteilijan suojaan liittyviä asioita. Pääpainopisteenäni kuitenkin on sirkuksen ja tekijänoikeuslain suhde toisiinsa.
Sirkustaiteilijat ovat kautta aikojen luoneet omaperäisiä näyttämötaiteellisia tuotteita, mutta silti heidät Suomessa mainitaan turhan usein artisteina, jotka eivät muka olisi oikeutettuja esittävän taiteilijan suojaan, sillä he eivät esitä teoksia. Käyn läpi historiallisia syitä sille, miksi sirkustaiteilijoiden luomusten teosluonnetta ei ole ymmärretty. Tämän seuraukset vaikuttavat linkittyvän varsin vahvasti esittävän taiteilijan suojaan. Esittävän taiteilijan suojaan liittyen mielenkiintoista lisätietoa löytyy varsinkin 80-luvulla olleista Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan komiteanmietinnöistä, joita tarkastelen opinnäytetyössäni. Kyseisissä mietinnöissä oli enemmän tai vähemmän ymmärretty sirkusartistien numeroiden teosluonne. Myöskin Frank Gotzenin 1977 tekemä tutkimus, jonka tarkoituksena oli harmonisoida EU:n esittävän taiteilijan suojaa tarjoaa tärkeää informaatiota. Lisäksi esittelen lyhyesti kansainvälistä tilannetta sirkustaiteilijan oikeudesta teokseen ja esittävän taiteilijan suojaan. Suomesta ei löydy ainuttakaan oikeustapausta tähän aiheeseen liittyen, joten ulkomaiden oikeustapauksista haen tarvittavaa lisätietoa. Lopussa käyn vielä lyhyesti läpi sopimusoikeudellista käytäntöä liittyen sirkustaiteilijoiden esityksiin.
Sirkustaiteilijat ovat kautta aikojen luoneet omaperäisiä näyttämötaiteellisia tuotteita, mutta silti heidät Suomessa mainitaan turhan usein artisteina, jotka eivät muka olisi oikeutettuja esittävän taiteilijan suojaan, sillä he eivät esitä teoksia. Käyn läpi historiallisia syitä sille, miksi sirkustaiteilijoiden luomusten teosluonnetta ei ole ymmärretty. Tämän seuraukset vaikuttavat linkittyvän varsin vahvasti esittävän taiteilijan suojaan. Esittävän taiteilijan suojaan liittyen mielenkiintoista lisätietoa löytyy varsinkin 80-luvulla olleista Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan komiteanmietinnöistä, joita tarkastelen opinnäytetyössäni. Kyseisissä mietinnöissä oli enemmän tai vähemmän ymmärretty sirkusartistien numeroiden teosluonne. Myöskin Frank Gotzenin 1977 tekemä tutkimus, jonka tarkoituksena oli harmonisoida EU:n esittävän taiteilijan suojaa tarjoaa tärkeää informaatiota. Lisäksi esittelen lyhyesti kansainvälistä tilannetta sirkustaiteilijan oikeudesta teokseen ja esittävän taiteilijan suojaan. Suomesta ei löydy ainuttakaan oikeustapausta tähän aiheeseen liittyen, joten ulkomaiden oikeustapauksista haen tarvittavaa lisätietoa. Lopussa käyn vielä lyhyesti läpi sopimusoikeudellista käytäntöä liittyen sirkustaiteilijoiden esityksiin.