EI MULLA OLE NYT LUOVA OLO : Osallistavat menetelmät lähihoitajaopiskelijoiden luovuuden ja osallisuuden herättäjänä
Finnilä , Sanna (2015)
Finnilä , Sanna
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii draamallisten, osallistavien opetusmenetelmien vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon ja ammattitaidon lisääntymiseen. Tutkimus tehtiin Ylivieskan
ammattiopistossa lähihoitajakoulutuksessa mielenterveys‐ ja päihdetyön hoitoprosessin kurssilla.
Käytännön työskentely sisälsi draamallisia kohtauksia ja valokuvia. Kurssilla otettiin pienissä ryhmissä valokuvia, jotka kuvasivat ryhmäläisten mielestä erilaisia defenssejä.
Draamapedagogiikkaa käytettiin siten, että opiskelijat muodostivat pieniä kohtauksia asiakkaan kohtaamisen tilanteista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia. Opiskelijoiden käsityksiä omasta oppimisestaan tutkittiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että osallistavat opetusmenetelmät lisäävät opiskelijoiden aktiivisuutta oppimistilanteessa. Osallistavien opetusmenetelmien avulla voidaan erityisen hyvin tukea opiskelijan sitoutumista opetustilanteisiin perinteiseen luento‐opetukseen verrattuna.
Opetusmenetelmät pitäisi valita tukemaan ammatissa tarvittavien persoonallisten kykyjen ja vuorovaikutusosaamisen kehittymistä.
ammattiopistossa lähihoitajakoulutuksessa mielenterveys‐ ja päihdetyön hoitoprosessin kurssilla.
Käytännön työskentely sisälsi draamallisia kohtauksia ja valokuvia. Kurssilla otettiin pienissä ryhmissä valokuvia, jotka kuvasivat ryhmäläisten mielestä erilaisia defenssejä.
Draamapedagogiikkaa käytettiin siten, että opiskelijat muodostivat pieniä kohtauksia asiakkaan kohtaamisen tilanteista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia. Opiskelijoiden käsityksiä omasta oppimisestaan tutkittiin kyselylomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että osallistavat opetusmenetelmät lisäävät opiskelijoiden aktiivisuutta oppimistilanteessa. Osallistavien opetusmenetelmien avulla voidaan erityisen hyvin tukea opiskelijan sitoutumista opetustilanteisiin perinteiseen luento‐opetukseen verrattuna.
Opetusmenetelmät pitäisi valita tukemaan ammatissa tarvittavien persoonallisten kykyjen ja vuorovaikutusosaamisen kehittymistä.