Äänenkäyttö lapsen opetuksessa tanssitunnilla : Ääni, liike ja vuorovaikutus
Ketola, Eena (2016)
Ketola, Eena
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025855
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen äänenkäytön vaikutuksia tanssitunneilla 5–6-vuotiaiden lasten parissa. Tavoitteena on erilaisten harjoitteiden avulla tutkia äänen vaikutuksia liikkeeseen sekä vuorovaikutukseen tanssinopetuksessa.
Kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuustutkimukseen, jossa lähestytään aihetta fonetiikan ja lapsen kehityksen näkökulmista. Tutkimus pohjaa opetustilanteissa saatuihin omakohtaisiin kokemuksiin. Empiirinen osuus on toteutettu case-tutkimuksena, ja kerätty materiaali koostuu videotallenteista. Erilaisia äänen työkaluja ovat esimerkiksi äänenkorkeus, äänenpaino, laulullisuus, äänteet sekä nonverbaalisuus.
Opinnäytetyö tukee käsitystä ja tarvetta rohkaista tanssinopettajia yhä monipuolisempaan äänenkäyttöön. Näin ollen käytäntö saattaa edistää positiivisen oppimisen kehitystä.
Kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu kirjallisuustutkimukseen, jossa lähestytään aihetta fonetiikan ja lapsen kehityksen näkökulmista. Tutkimus pohjaa opetustilanteissa saatuihin omakohtaisiin kokemuksiin. Empiirinen osuus on toteutettu case-tutkimuksena, ja kerätty materiaali koostuu videotallenteista. Erilaisia äänen työkaluja ovat esimerkiksi äänenkorkeus, äänenpaino, laulullisuus, äänteet sekä nonverbaalisuus.
Opinnäytetyö tukee käsitystä ja tarvetta rohkaista tanssinopettajia yhä monipuolisempaan äänenkäyttöön. Näin ollen käytäntö saattaa edistää positiivisen oppimisen kehitystä.