Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomon merkitys opiskelijoille : Yrityshautomo-opintoja suorittaneiden kokemuksia ja näkemyksiä yrittäjyydestä
Salin, Jasmiina; Penttilä, Sakari (2016)
Salin, Jasmiina
Penttilä, Sakari
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomolle. Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomo on toiminut yli kymmenen vuoden ajan, mutta heille ei ole tehty aiemmin vastaavanlaisia tutkimuksia. Tästä syystä tutkimus oli ajankohtainen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohderyhmän, eli Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa opiskelleiden mielipiteitä yrittäjyydestä sekä yrityshautomo-opinnoista. Tavoitteena oli myös selvittää, miten yrityshautomo-opintoja suorittaneet ovat sijoittuneet työelämään, eli toimivatko he yrittäjinä vai ovatko työllistyneet palkollisina muualle. Tämän tutkimuksen avulla kerättiin tietoa, jota yrityshautomo voi myöhemmin hyödyntää toiminnassaan ja markkinoinnissaan. Tutkimuksen tärkeimpiä kysymyksiä olivat kohderyhmän sijoittuminen työelämässä, eli toimivatko he yrittäjinä, millaiset ovat heidän mahdollisten yrityksiensä nykytilanteet ja tulevaisuuden näkymät, minkälaisten syiden takia osa kohderyhmän jäsenistä eivät ole valinneet yrittäjän urapolkua, millaiset ovat kohderyhmän näkemykset yrittäjyyttä kohtaan sekä millaisia kokemuksia heillä on opinnoistaan Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yleisesti yrittäjyyttä Suomessa, nuorten yrittäjyyttä sekä yrityshautomoiden taustaa ja toimintaa. Tietoperustassa käsitellyt aiheet esiintyvät tämän tutkimuksen kysymyksissä. Lisäksi tilastollisen tutkimuksen teoriaa on käytetty tämän opinnäytetyön tutkimusprosessin kuvaamiseen.
Tutkimuksen perusjoukkona toimi Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa opintoja suorittaneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, sillä perusjoukko oli sopivan kokoinen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen, eli tilastollinen tutkimus, sillä se sopi tutkimusongelman selvittämiseen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla ja kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostinvälityksellä.
Kerättyä tutkimusaineistoa analysoimalla voitiin todeta, että Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa tehdään oikeita asioita yrittäjyysvalmennuksen saralla. Melkein puolella kyselyyn vastanneista oli konkreettista yrittäjäkokemusta. Usealla vastaajalla yrittäjyys oli mahdollista tulevaisuuden suunnitelmissa. Yrityshautomossa opintoja suorittaneista vastaajista 95 prosenttia suosittelisi yrityshautomo-opintoja yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohderyhmän, eli Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa opiskelleiden mielipiteitä yrittäjyydestä sekä yrityshautomo-opinnoista. Tavoitteena oli myös selvittää, miten yrityshautomo-opintoja suorittaneet ovat sijoittuneet työelämään, eli toimivatko he yrittäjinä vai ovatko työllistyneet palkollisina muualle. Tämän tutkimuksen avulla kerättiin tietoa, jota yrityshautomo voi myöhemmin hyödyntää toiminnassaan ja markkinoinnissaan. Tutkimuksen tärkeimpiä kysymyksiä olivat kohderyhmän sijoittuminen työelämässä, eli toimivatko he yrittäjinä, millaiset ovat heidän mahdollisten yrityksiensä nykytilanteet ja tulevaisuuden näkymät, minkälaisten syiden takia osa kohderyhmän jäsenistä eivät ole valinneet yrittäjän urapolkua, millaiset ovat kohderyhmän näkemykset yrittäjyyttä kohtaan sekä millaisia kokemuksia heillä on opinnoistaan Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee yleisesti yrittäjyyttä Suomessa, nuorten yrittäjyyttä sekä yrityshautomoiden taustaa ja toimintaa. Tietoperustassa käsitellyt aiheet esiintyvät tämän tutkimuksen kysymyksissä. Lisäksi tilastollisen tutkimuksen teoriaa on käytetty tämän opinnäytetyön tutkimusprosessin kuvaamiseen.
Tutkimuksen perusjoukkona toimi Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa opintoja suorittaneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, sillä perusjoukko oli sopivan kokoinen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen, eli tilastollinen tutkimus, sillä se sopi tutkimusongelman selvittämiseen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyohjelmalla ja kyselylomakkeet lähetettiin sähköpostinvälityksellä.
Kerättyä tutkimusaineistoa analysoimalla voitiin todeta, että Oulun ammattikorkeakoulun yrityshautomossa tehdään oikeita asioita yrittäjyysvalmennuksen saralla. Melkein puolella kyselyyn vastanneista oli konkreettista yrittäjäkokemusta. Usealla vastaajalla yrittäjyys oli mahdollista tulevaisuuden suunnitelmissa. Yrityshautomossa opintoja suorittaneista vastaajista 95 prosenttia suosittelisi yrityshautomo-opintoja yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille.