Konseptiesillepanon yhtenäistäminen brändiä tukevalla tavalla : Case: Nanso
Niemelä, Anu (2016)
Niemelä, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605015705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605015705
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kehitettiin Nanso-brändin visuaalisen markkinoinnin ohjeistusta omissa myymälöissä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia trendejä ja toimintoja Nanso voisi käyttää brändinsä vahvistamiseksi ja miten Nanson myymälät tulisi yhtenäistää brändiä tukevalla tavalla. Tutkimuksen aikaan Nanso lanseerasi uuden brändi-ilmeensä, jonka valuminen myymälöihin oli vielä kesken. Tässä tutkimuksessa osoitan myymälöiden visuaalisen markkinoinnin kehittämiskohteita pohjaksi uudelle myymäläkonseptille.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia, teemahaastatteluja, havainnointia ja ennakointia. Tulokset purettiin sisällönanalyysilla. Keskeisiksi Nanso-brändin vahvistamisen teemoiksi nousivat vastuullisuus, kiertotalous, digitalisaatio, elämyksellisyys ja tarinankerronnan taito. Tämän tutkimuksen pohjalta tehtiin Nanson visuaalisen markkinoinnin konseptikäsikirja yrityksen omien myymälöiden esillepanon yhtenäistämiseksi. Konseptikäsikirja on yrityksen omaan käyttöön, eikä sitä ole liitetty tämän opinnäytetyön liitetiedostoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että myymälän visuaalinen markkinointi on osa isompaa viitekehystä. Myymälä on yrityksen sielun peili ja se heijastaa yrityksen sisäistä identiteettiä. Yrityksen erilaistumisen tärkein avain on tarinankerronnan taito. Aika on muuttunut nopeudessaan lineaariseksi, minkä takia vaate ja muoti ovat menettäneet arvoaan. Sen sijaan pysyvyys, vastuullisuus ja elämyksellisyyden tarjoaminen ovat keskeisiä kilpailukeinoja. Visuaalinen markkinointi välittää myymälässä brändin imagollisen viestin asiakkaalle.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin benchmarkingia, teemahaastatteluja, havainnointia ja ennakointia. Tulokset purettiin sisällönanalyysilla. Keskeisiksi Nanso-brändin vahvistamisen teemoiksi nousivat vastuullisuus, kiertotalous, digitalisaatio, elämyksellisyys ja tarinankerronnan taito. Tämän tutkimuksen pohjalta tehtiin Nanson visuaalisen markkinoinnin konseptikäsikirja yrityksen omien myymälöiden esillepanon yhtenäistämiseksi. Konseptikäsikirja on yrityksen omaan käyttöön, eikä sitä ole liitetty tämän opinnäytetyön liitetiedostoihin.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että myymälän visuaalinen markkinointi on osa isompaa viitekehystä. Myymälä on yrityksen sielun peili ja se heijastaa yrityksen sisäistä identiteettiä. Yrityksen erilaistumisen tärkein avain on tarinankerronnan taito. Aika on muuttunut nopeudessaan lineaariseksi, minkä takia vaate ja muoti ovat menettäneet arvoaan. Sen sijaan pysyvyys, vastuullisuus ja elämyksellisyyden tarjoaminen ovat keskeisiä kilpailukeinoja. Visuaalinen markkinointi välittää myymälässä brändin imagollisen viestin asiakkaalle.