Muistoja mereltä : Tuoteperheen suunnitteluprosessi
Färlin, Mia-Marjut (2016)
Färlin, Mia-Marjut
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265116
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee meriaiheisen tuoteperheen suunnittelua graafisen suunnittelun näkökulmasta. Tuoteperheen on tarkoitus soveltua matkamuistoksi sekä yleisesti sisus-tustuotteeksi. Tavoitteena oli löytää tarkoituksenmukaiset materiaalit sekä kuvitus- ja valmistusmenetelmät tuotteiden valmistukseen. Tuotteita varten teetetään kangasta omalla kuosilla. Tavoitteena oli myös tehdä kuvaussuunnitelma syntyneelle tuoteperheelle.
Työ koostuu tiedonhankinnasta, suunnitteluprosessista ja tulosten esittelystä. Kirjallinen osio alkaa taustojen, toimeksiannon ja sen antajien esittelyllä. Sen jälkeen selvitetään suunniteltavien tuotteiden kohderyhmää ja sen ostokäyttäytymistä ja kartoitetaan mitä tietoa on saatavissa matkamuistoalaa koskien.
Tutkimuksessa vertaillaan tekstiilituotteiden painomenetelmiä ja niiden soveltuvuutta projektiin kuvitustekniikan ja kustannustehokkuuden näkökulmasta. Lisäksi kartoitetaan yleistä matkamuisto- ja sisustustuotetarjontaa tämän päivän kotimaisilla markkinoilla.
Tiedonkeruu perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, lehtiartikkeleihin, aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin, omiin havaintoihin sekä luotettaviin internet-lähteisiin. Keskeisiä lähteitä ovat Kotkan kulttuuriasiainkeskuksen teettämä Kotkan Meripäivien kävijäkysely 2015 ja Visit Finlandin Suomen matkailua kartoittavat tutkimukset. Arvokasta tietoa kohderyhmästä on antanut myös Heidi Tohmon opinnäytetyönä tehty Asiakastyytyväisyystutkimus Kotka Maretarium Oy:n Meripuodille.
Produktion esittely kuvaa työprosessia luonnosteluvaiheesta valmiiseen tuoteperheeseen asti ja sisältää tehtyjen valintojen perustelua graafisen suunnittelun kannalta. Tu-loksena syntyi viisikymmentä metriä digitaalisesti tulostettua kangasta, useita erilaisia tekstiilituotteita, puisia postikortteja ja kuvaussuunnitelma markkinointimateriaalia varten tuoteperheelle.
Työ koostuu tiedonhankinnasta, suunnitteluprosessista ja tulosten esittelystä. Kirjallinen osio alkaa taustojen, toimeksiannon ja sen antajien esittelyllä. Sen jälkeen selvitetään suunniteltavien tuotteiden kohderyhmää ja sen ostokäyttäytymistä ja kartoitetaan mitä tietoa on saatavissa matkamuistoalaa koskien.
Tutkimuksessa vertaillaan tekstiilituotteiden painomenetelmiä ja niiden soveltuvuutta projektiin kuvitustekniikan ja kustannustehokkuuden näkökulmasta. Lisäksi kartoitetaan yleistä matkamuisto- ja sisustustuotetarjontaa tämän päivän kotimaisilla markkinoilla.
Tiedonkeruu perustuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, lehtiartikkeleihin, aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja opinnäytetöihin, omiin havaintoihin sekä luotettaviin internet-lähteisiin. Keskeisiä lähteitä ovat Kotkan kulttuuriasiainkeskuksen teettämä Kotkan Meripäivien kävijäkysely 2015 ja Visit Finlandin Suomen matkailua kartoittavat tutkimukset. Arvokasta tietoa kohderyhmästä on antanut myös Heidi Tohmon opinnäytetyönä tehty Asiakastyytyväisyystutkimus Kotka Maretarium Oy:n Meripuodille.
Produktion esittely kuvaa työprosessia luonnosteluvaiheesta valmiiseen tuoteperheeseen asti ja sisältää tehtyjen valintojen perustelua graafisen suunnittelun kannalta. Tu-loksena syntyi viisikymmentä metriä digitaalisesti tulostettua kangasta, useita erilaisia tekstiilituotteita, puisia postikortteja ja kuvaussuunnitelma markkinointimateriaalia varten tuoteperheelle.