Kajaanin The Body Shopin imago : Myymälässä asioivien henkilöiden näkökulma
Seppänen, Kirsi-Marja (2004)
Seppänen, Kirsi-Marja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022664
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aikuisten naisten ja miesten mielikuvia Kajaanin The Body Shopista. Ensisijainen tavoite oli tutkia, mielletäänkö The Body Shop nuorisolle tarkoitetuksi myymäläksi. Toimeksiantaja oli Johanna Immonen, Kajaanin The Body Shopin omistaja. Lähtö-kohtaoletuksena oli, että The Body Shop tarjoaa eettisin perustein kosmetiikkatuotteita aikuisille ihmisille.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakennettiin pääosin imagoa ja markkinointia käsittelevillä teoksilla. Tietoa The Body Shopista saatiin mm. yritysesitteiden avulla.
Työn empiirinen osuus suoritettiin harkintaan perustuvaa otostyyppiä käyttäen Kajaanin The Body Shop –myymälässä. Tutkimuksen otokseen mukaan otettiin myymälässä asioivat aikuiset naiset ja miehet. Tutkimukseen vastasi sata (100) henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että The Body Shop miellettiin kaikille ikäryhmille tarkoitetuksi eettiseksi ja luonnonläheiseksi yritykseksi. Erityistä tyytyväisyyttä koettiin asiakaspalvelun, toimitilojen ja saatavuuden osalta. Lisäksi yrityksen eettistä arvomaailmaa kunnioitettiin ja se vaikutti myönteisesti asiointiin myymälässä. Kehitysehdotuksia ilmeni markkinoinnin osa-alueille. Tutkimuksen avulla Kajaanin The Body Shop saa tietoa tämänhetkisestä imagostaan, ja voi sen pohjalta kehitysehdotuksien avustamina suunnitella markkinointiaan ja muita toimenpiteitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakennettiin pääosin imagoa ja markkinointia käsittelevillä teoksilla. Tietoa The Body Shopista saatiin mm. yritysesitteiden avulla.
Työn empiirinen osuus suoritettiin harkintaan perustuvaa otostyyppiä käyttäen Kajaanin The Body Shop –myymälässä. Tutkimuksen otokseen mukaan otettiin myymälässä asioivat aikuiset naiset ja miehet. Tutkimukseen vastasi sata (100) henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että The Body Shop miellettiin kaikille ikäryhmille tarkoitetuksi eettiseksi ja luonnonläheiseksi yritykseksi. Erityistä tyytyväisyyttä koettiin asiakaspalvelun, toimitilojen ja saatavuuden osalta. Lisäksi yrityksen eettistä arvomaailmaa kunnioitettiin ja se vaikutti myönteisesti asiointiin myymälässä. Kehitysehdotuksia ilmeni markkinoinnin osa-alueille. Tutkimuksen avulla Kajaanin The Body Shop saa tietoa tämänhetkisestä imagostaan, ja voi sen pohjalta kehitysehdotuksien avustamina suunnitella markkinointiaan ja muita toimenpiteitä.