Markkina-analyysi Pietarin ja Kaliningradin apuvälinemarkkinoista
Marjamäki, Aino (2016)
Marjamäki, Aino
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkina-analyysi Pietarin ja Kaliningradin apuvälinemarkkinoista. Opinnäytetyö toteutettiin Tradotim Oy:lle, joka maahantuo pienkonerenkaita sekä apuvälineitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää onko suomalaisen yrityksen järkevää pyrkiä Pietarin ja Kaliningradin apuvälinemarkkinoille sekä millaisia kansainvälistymisvalmiuksia yritykseltä edellytetään, jotta se voi päästä Venäjän apuvälinemarkkinoille. Apuvälineillä tässä opinnäytetyössä tarkoitetaan manuaalipyörätuoleja, sähköpyörätuoleja sekä rollaattoreita.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin makroympäristöä, jossa käytettiin PESTEL-analyysiä. PESTEL-analyysissä tarkasteltiin Venäjää poliittisten, taloudellisten, sosiokulttuuristen, teknologisten, eettisten sekä juridisten tekijöiden osalta. Lisäksi PESTEL-analyysiin sisällytettiin tietoa Venäjän tullikäytännöistä ja –maksuista sekä rahoituksesta ja verotuksesta. Teoriaosassa käytettiin lähteinä pääosin kirjallisuutta sekä Internetiä.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan kuuluivat Venäjän apuvälinemarkkinoiden koon, kysynnän, asiakkaiden, kilpailijoiden, yhteistyökumppaneiden, markkinoinnin sekä jakelukanavien selvittäminen Pietarin ja Kaliningradin osalta. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisten haastatteluiden, puhelinhaastatteluiden sekä sähköpostikyselyiden avulla.
Markkina-analyysiin kuului lisäksi saatujen tutkimustulosten analysointi. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että Venäjä on haastava markkina-alue, mutta kokonsa puolesta potentiaalinen vientimaa suomalaisille yrityksille. Apuvälineillä on kysyntää Venäjällä, mutta suomalaisen yrityksen pääseminen Pietarin ja Kaliningradin apuvälinemarkkinoille vaatii aikaa ja pitkäjänteistä työskentelyä tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin makroympäristöä, jossa käytettiin PESTEL-analyysiä. PESTEL-analyysissä tarkasteltiin Venäjää poliittisten, taloudellisten, sosiokulttuuristen, teknologisten, eettisten sekä juridisten tekijöiden osalta. Lisäksi PESTEL-analyysiin sisällytettiin tietoa Venäjän tullikäytännöistä ja –maksuista sekä rahoituksesta ja verotuksesta. Teoriaosassa käytettiin lähteinä pääosin kirjallisuutta sekä Internetiä.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan kuuluivat Venäjän apuvälinemarkkinoiden koon, kysynnän, asiakkaiden, kilpailijoiden, yhteistyökumppaneiden, markkinoinnin sekä jakelukanavien selvittäminen Pietarin ja Kaliningradin osalta. Tutkimus toteutettiin henkilökohtaisten haastatteluiden, puhelinhaastatteluiden sekä sähköpostikyselyiden avulla.
Markkina-analyysiin kuului lisäksi saatujen tutkimustulosten analysointi. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että Venäjä on haastava markkina-alue, mutta kokonsa puolesta potentiaalinen vientimaa suomalaisille yrityksille. Apuvälineillä on kysyntää Venäjällä, mutta suomalaisen yrityksen pääseminen Pietarin ja Kaliningradin apuvälinemarkkinoille vaatii aikaa ja pitkäjänteistä työskentelyä tavoitteiden saavuttamiseksi.