Konsumentbeteenden - En undersökning om konsumentens motiv och val gällande restaurangbesök
Sund, Sofia (2016)
Sund, Sofia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204623
Tiivistelmä
Syftet med mitt lärdomsprov är att få reda på varför folk egentligen väljer att gå ut och äta på restaurang samt vad som påverkar deras val och handlingar. Lärdomsprovet skrivs så att bl.a. restaurangägare ska kunna ha nytta av det och kunna se hurudana motiv och val folk har gällande restaurangbesök och vilken slags reklam som påverkar konsumenternas val mest. I den teoretiska delen tar jag upp konsumentens livscykel, konsumentbeteenden, olika motivationsteorier samt marknadsföring och olika reklamformer. För att få svar till min undersökning valde jag att använda mig av den kvantitativa forskningsmetoden och göra ett frågeformulär. Formuläret kunde besvaras under tiden 26.2–11.3.2016. När jag hade analyserat svaren kom jag fram till att lunchpausen på jobbet samt för att fira någonting är de vanligaste orsakerna till att man äter på restaurang. Det kom också fram att egen erfarenhet av restaurangen, andras rekommendationer, betjäningen och menyn påverkade mycket när folk väljer restaurang. The aim of my thesis is to find out why people actually choose to go out to eat at a restaurant, and what influences their choices and actions. The thesis is written so that it would be useful for restaurant owners so they could be able to see what kind of reasons and choices people have regarding eating out and what kind of advertising influences consumer choices the most. In the theoretical part, I look into theories about consumer lifecycle, consumer behavior, motivation theories, marketing and various forms of advertising. To get answers to my research, I chose to use the quantitative research method and make a questionnaire. The questionnaire could be answered during the period 26.2-11.3.2016. The research showed that the most people eat out at a restaurant in the lunchbreak at work and also to go out celebrating something. It also concluded that the experience of the restaurant, other people’s recommendations, the service and the menu had a big impact when people choose a restaurant.