Yksilöllisen SILTA-MuutosKoulutuksen prosessimallinnus ja kehittäminen
Tasala, Satu (2016)
Tasala, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli palvella yrityksiä ja irtisanottavia henkilöitä työelämän muutostilanteissa mallintamalla valtakunnallinen, Yksilöllinen MuutosKoulutus (SILTA-MuutosKoulutus). Tavoitteena oli luoda toimiva, kiinnostava ja helposti hallinnoitava palvelu, jonka koordinoinnista vastaa Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKK. Yhteistyöverkosto kattaa lähtökohtaisesti 21 ammatillista oppilaitosta sekä TE-toimistot ja ELY-keskukset ympäri Suomen.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisista yhteiskunnallisista lähtökohdista tarve SILTA-MuutosKoulutukselle oli syntynyt ja millaisia odotuksia ja tavoitteita sille oli asetettu. Keskeinen osa koulutuksen mallintamista oli koulutuksen toteuttamiseen ja hallinnointiin tarvittavien prosessien ja yhteistyötyökalujen määrittely ja käyttöönotto. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin SILTA-MuutosKoulutuksen vaikuttavuutta siltä osin kuin se oli mahdollista vuoden 2015 aikana, jolloin palvelua pilotoitiin ja otettiin vähitellen käyttöön. Työllistymisvaikuttavuutta selvitettiin niiden opiskelijoiden osalta, jotka suorittivat koulutuksen loppuun 31.12.2015 mennessä. Lopuksi, opinnäytetyössä selvitettiin millaisia haasteita koulutuksen toteuttamisessa ja hallinnoinnissa kohdattiin ensimmäis-en toimintakuukausien aikana ja määriteltiin sen pohjalta kehittämisehdotuksia prosessien ja yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivisen tutkimusotteen ideaa siinä, että työn tarkoituksena oli kehittää ja tuoda tarjolle kokonaan uusi koulutusmalli sekä määritellä tarvittavat prosessit. Menetelminä käytettiin avointa haastattelua, ryhmäkeskustelua sekä perehtymistä taustamateriaaliin. Koulutuksen toteutus- ja hallinnointiprosessin määrittelyssä sovellettiin kehittävän simuloinnin menetelmää. Työssä oli piirteitä myös tapaustutkimuksesta, koska sähköisellä kyselyllä, haastattelulla ja keskusteluissa kerättiin palautetta ja määriteltiin konkreettisia kehittämisehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Työhön haettiin teoreettista viitekehystä prosesseista ja jatkuvan kehittämisen mallista.
Työn tuloksena luotiin prosessikaaviot, tarvittava tukimateriaali sekä yhteistyötyökalu SILTA-MuutosKoulutuksen toteuttamiseksi ja hallinnoimiseksi. Yhteistyötahoilta kerättyä palautetta hyödynnettiin koulutuksen ongelmakohtien esiintuomisessa. Opinnäytetyössä saatiin aikaan useita kehittämiskohteita, joilla koulutuksen toteutusta ja tunnettuutta voitaisi parantaa. Erityisesti parantamista on tiedottamisessa, markkinoinnissa ja toimintatapojen yhtenäistämisessä. Koulutuksen vaikuttavuustutkimus suositellaan tehtävän myöhemmin.
Opinnäytetyössä selvitettiin millaisista yhteiskunnallisista lähtökohdista tarve SILTA-MuutosKoulutukselle oli syntynyt ja millaisia odotuksia ja tavoitteita sille oli asetettu. Keskeinen osa koulutuksen mallintamista oli koulutuksen toteuttamiseen ja hallinnointiin tarvittavien prosessien ja yhteistyötyökalujen määrittely ja käyttöönotto. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin SILTA-MuutosKoulutuksen vaikuttavuutta siltä osin kuin se oli mahdollista vuoden 2015 aikana, jolloin palvelua pilotoitiin ja otettiin vähitellen käyttöön. Työllistymisvaikuttavuutta selvitettiin niiden opiskelijoiden osalta, jotka suorittivat koulutuksen loppuun 31.12.2015 mennessä. Lopuksi, opinnäytetyössä selvitettiin millaisia haasteita koulutuksen toteuttamisessa ja hallinnoinnissa kohdattiin ensimmäis-en toimintakuukausien aikana ja määriteltiin sen pohjalta kehittämisehdotuksia prosessien ja yhteistyön parantamiseksi.
Opinnäytetyössä sovellettiin konstruktiivisen tutkimusotteen ideaa siinä, että työn tarkoituksena oli kehittää ja tuoda tarjolle kokonaan uusi koulutusmalli sekä määritellä tarvittavat prosessit. Menetelminä käytettiin avointa haastattelua, ryhmäkeskustelua sekä perehtymistä taustamateriaaliin. Koulutuksen toteutus- ja hallinnointiprosessin määrittelyssä sovellettiin kehittävän simuloinnin menetelmää. Työssä oli piirteitä myös tapaustutkimuksesta, koska sähköisellä kyselyllä, haastattelulla ja keskusteluissa kerättiin palautetta ja määriteltiin konkreettisia kehittämisehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Työhön haettiin teoreettista viitekehystä prosesseista ja jatkuvan kehittämisen mallista.
Työn tuloksena luotiin prosessikaaviot, tarvittava tukimateriaali sekä yhteistyötyökalu SILTA-MuutosKoulutuksen toteuttamiseksi ja hallinnoimiseksi. Yhteistyötahoilta kerättyä palautetta hyödynnettiin koulutuksen ongelmakohtien esiintuomisessa. Opinnäytetyössä saatiin aikaan useita kehittämiskohteita, joilla koulutuksen toteutusta ja tunnettuutta voitaisi parantaa. Erityisesti parantamista on tiedottamisessa, markkinoinnissa ja toimintatapojen yhtenäistämisessä. Koulutuksen vaikuttavuustutkimus suositellaan tehtävän myöhemmin.