"NAAMA NÄYTTÄÄ PUNASELTA" Seksuaalisuuden portaat toiminnallisin opetusmenetelmin kehitysvammaisille nuorille
Kuula, Niina; Hellanmaa, Johanna (2016)
Kuula, Niina
Hellanmaa, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604084044
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hellanmaa Johanna & Kuula Niina. ”Naama näyttää punaselta” Seksuaalisuuden portaat toiminnallisin opetusmenetelmin kehitysvammaisille nuorille. Diakonia-ammattikorkeakoulu / Seinäjoen ammattikorkeakoulu, kevät 2016, 72s., 5 liitettä. Sosi-aalialan koulutusohjelma, sosionomi (ylempi AMK).
Toteutimme opinnäytetyömme toimintatutkimuksena. Ohjasimme kehitysvammaisille nuorille tytöille suunnattua keskustelukerhoa seksuaalisuuteen liittyvin aihein. Tavoit-teenamme oli lisätä nuorten seksuaalitietämystä sekä tutkia, miten eri toiminnalliset opetusmenetelmät toimivat käytännössä kehitysvammaisen nuoren seksuaalikasvatuk-sessa. Testasimme opinnäytetyössämme kuvataideterapeuttista toimintaa, elokuvakasva-tusta sekä musiikillisen ilmaisun ja opetuskeskustelun menetelmiä.
Kerhosarja perustui teorialtaan seksuaalisuuden portaisiin. Kävimme jokaisella kerho-kokoontumisella läpi ennalta suunnitellut porrasaskelmat, ja rakensimme luokan seinälle seksuaalisuuden portaat konkreettisesti nähtäviksi. Portaiden rakentaminen toimi pe-dagogisena menetelmänä, jossa korostui osallistava ja toiminnallinen ote.
Palautteen saimme ryhmähaastattelujen, talking mats - keskustelumatto menetelmän sekä omien havaintojemme kautta. Kerholaisten palautteen sekä omien havaintojemme perusteella valitsemamme opetusmenetelmät olivat pääsääntöisesti toimivia ja mieluisia.
Avainsanat: seksuaalisuus, kehitysvammaisuus, seksuaalikasvatus
Hellanmaa Johanna & Kuula Niina. ”Naama näyttää punaselta” Seksuaalisuuden portaat toiminnallisin opetusmenetelmin kehitysvammaisille nuorille. Diakonia-ammattikorkeakoulu / Seinäjoen ammattikorkeakoulu, kevät 2016, 72s., 5 liitettä. Sosi-aalialan koulutusohjelma, sosionomi (ylempi AMK).
Toteutimme opinnäytetyömme toimintatutkimuksena. Ohjasimme kehitysvammaisille nuorille tytöille suunnattua keskustelukerhoa seksuaalisuuteen liittyvin aihein. Tavoit-teenamme oli lisätä nuorten seksuaalitietämystä sekä tutkia, miten eri toiminnalliset opetusmenetelmät toimivat käytännössä kehitysvammaisen nuoren seksuaalikasvatuk-sessa. Testasimme opinnäytetyössämme kuvataideterapeuttista toimintaa, elokuvakasva-tusta sekä musiikillisen ilmaisun ja opetuskeskustelun menetelmiä.
Kerhosarja perustui teorialtaan seksuaalisuuden portaisiin. Kävimme jokaisella kerho-kokoontumisella läpi ennalta suunnitellut porrasaskelmat, ja rakensimme luokan seinälle seksuaalisuuden portaat konkreettisesti nähtäviksi. Portaiden rakentaminen toimi pe-dagogisena menetelmänä, jossa korostui osallistava ja toiminnallinen ote.
Palautteen saimme ryhmähaastattelujen, talking mats - keskustelumatto menetelmän sekä omien havaintojemme kautta. Kerholaisten palautteen sekä omien havaintojemme perusteella valitsemamme opetusmenetelmät olivat pääsääntöisesti toimivia ja mieluisia.
Avainsanat: seksuaalisuus, kehitysvammaisuus, seksuaalikasvatus