Adaptiivinen pelimaailma
Häkkinen, Joonas (2016)
Häkkinen, Joonas
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603313731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tietokonepelien adaptiivisuuden logiikkaa. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa toimiva adaptiivisuuden logiikka tietokonepeliin Unity3D-pelimoottorilla. Aiheen valinta pohjautuu kirjoittajan omaan kiinnos-tukseen pelien tekemisestä ja tietokonepeleistä. Viimeisien vuosien aikana peliala on kasvanut Suomessa nopeasti, mikä on lisännyt alan koulutuksen ja ammattilaisten tarvetta.
Opinnäytetyössä tutkitaan ja avataan erilaisia menetelmiä adaptiivisien omi-naisuuksien toteuttamiseen. Tutkimusmateriaalina on käytetty kirjoittajan omia kokemuksia. Lisäksi materiaalina on käytetty eri tietokonepelien wikia-sivustoja, jotka koostuvat muiden pelaajien kokemuksista ja johtopäätöksistä. Suunniteltu ja toteutettu pelilogiikka pohjautuu kirjoittajan omaan peli-ideaan.
Koska aihe on suhteellisen laaja, eivätkä tavoitteet ole eksakteja, voidaan use-at opinnäytetyössä esitetyt menetelmät toteuttaa usealla eri tavalla. Työn tarkoi-tuksena on selventää pintapuolisesti, mitä asioita tulee ottaa huomioon pelin kehityksen alkuvaiheessa teknisestä näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä esitetään muutama tapa adaptiivisuuden luomiseen tietokonepeliin.
Opinnäytetyössä tutkitaan ja avataan erilaisia menetelmiä adaptiivisien omi-naisuuksien toteuttamiseen. Tutkimusmateriaalina on käytetty kirjoittajan omia kokemuksia. Lisäksi materiaalina on käytetty eri tietokonepelien wikia-sivustoja, jotka koostuvat muiden pelaajien kokemuksista ja johtopäätöksistä. Suunniteltu ja toteutettu pelilogiikka pohjautuu kirjoittajan omaan peli-ideaan.
Koska aihe on suhteellisen laaja, eivätkä tavoitteet ole eksakteja, voidaan use-at opinnäytetyössä esitetyt menetelmät toteuttaa usealla eri tavalla. Työn tarkoi-tuksena on selventää pintapuolisesti, mitä asioita tulee ottaa huomioon pelin kehityksen alkuvaiheessa teknisestä näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä esitetään muutama tapa adaptiivisuuden luomiseen tietokonepeliin.