Hankintaprosessi : Toimittajavalinta
Kvist, Sampo (2016)
Kvist, Sampo
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603283584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603283584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kerko Group Oy. Tutkimustyö tehtiin konsernin Suomen yksiköiden hankintatoimintoihin, joissa oli käytössä erilaiset hankintatavat, mutta ei yhtenäistä ja järjestelmällistä hankintaprosessia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa toimeksiantajan tarpeisiin soveltuva hankintaprosessi. Hankintaprosessin tuli olla selkeä ja käytännöllinen, kaikenkokoisille toimittajille soveltuva ja mallinnettavissa toimeksiantajan kaikkiin yrityksiin. Tavoitteena oli myös tutkia hankintatoimen merkitystä yrityksen toiminnoille ja tulokselle. Lisäksi haluttiin visioida hankintatoimen tulevaisuuden näkymiä ja tarpeita.
Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin laadullista tukimusta ja konstruktiivista tutkimusotetta. Työn teoriaosassa selvitettiin hankintatoimen roolia yritykselle, tutkittiin strategian merkitystä hankintatoimessa ja visioitiin hankintatoimen tulevaisuutta. Teoriatutkimusta täydennettiin toimeksiantajan viiden ostajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui hankintaprosessi, joka haastattelujen tulosten perusteella oli hyvin onnistunut. Kuusivaiheista hankintaprosessia pidettiin juuri toimeksiantajan tarpeisiin sopivana.
Tutkimuksessa havaittiin hankintatoimen suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle, jopa 80 % liikevaihdosta muodostui hankinnoista. Tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa vaaditaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja hankintatoimen kehittämiseen ja toimitusketjujen tehostamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa toimeksiantajan tarpeisiin soveltuva hankintaprosessi. Hankintaprosessin tuli olla selkeä ja käytännöllinen, kaikenkokoisille toimittajille soveltuva ja mallinnettavissa toimeksiantajan kaikkiin yrityksiin. Tavoitteena oli myös tutkia hankintatoimen merkitystä yrityksen toiminnoille ja tulokselle. Lisäksi haluttiin visioida hankintatoimen tulevaisuuden näkymiä ja tarpeita.
Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin laadullista tukimusta ja konstruktiivista tutkimusotetta. Työn teoriaosassa selvitettiin hankintatoimen roolia yritykselle, tutkittiin strategian merkitystä hankintatoimessa ja visioitiin hankintatoimen tulevaisuutta. Teoriatutkimusta täydennettiin toimeksiantajan viiden ostajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui hankintaprosessi, joka haastattelujen tulosten perusteella oli hyvin onnistunut. Kuusivaiheista hankintaprosessia pidettiin juuri toimeksiantajan tarpeisiin sopivana.
Tutkimuksessa havaittiin hankintatoimen suuri merkitys yrityksen liiketoiminnalle, jopa 80 % liikevaihdosta muodostui hankinnoista. Tutkimuksen mukaan tulevaisuudessa vaaditaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja hankintatoimen kehittämiseen ja toimitusketjujen tehostamiseen.