Tietämyksenhallinta yrityksen toimintajärjestelmän osana
Hemming, Tero (2016)
Hemming, Tero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603243553
Tiivistelmä
Opinnäytetyö esittelee tiivistetyn näkemyksen hyödyllisistä tietämyksenhallintaohjelman välineistä ja menetelmistä
liitettynä innostavaan ja kannustavaan johtamiskäyttäytymiseen. Tietämyksenhallintaohjelman ensimmäinen vaihe
kesti kaksi vuotta ja opinnäyteraportti luo yhteenvedon tuosta ajanjaksosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä työyhteisöjen muutosta yhä tietointensiivisemmiksi tiedolla johdettaviksi
asiantuntijaorganisaatioiksi. Tietämys on yhteisön strateginen voimavara, jota ilman ei voi selviytyä kehittyvässä
digitaalisessa tuote- ja palvelumarkkinassa. Osaamisen johtaminen, avainkyvykkyyksien löytäminen ja suojeleminen
ovat jatkuva haaste. Opinnäytetyö osoitti, että kulttuurimuutos on saavutettavissa oikealla johtamisella. Arvot
ja uskomukset muuttuvat sosiaalisen paineen ja oikeanlaisten mittareiden avulla. Tietämyksellä on mitattavissa
oleva liiketoimintavaikutus ja -arvo. Aineettomien pääomien merkitys kasvaa päivä päivältä.
Opinnäyte käsitteli hiljaisen tiedon ympärille rakennettua asiantuntijuuden sankarikulttuuria tietämyksenhallintaohjelman
avulla. Matalan budjetin tietämysherätteet yhdistettiin systemaattiseen ajattelumallin muuttamiseen.
Yhteisön tietämysherkkyyttä kehitettiin päivittäisten johtamismallien muutoksella. Tietämyksenhallintaohjelmassa
käytettiin lisäksi uuden ajan viestintävälineitä ja wiki-alustoja. Asiantuntijoiden dialogeja rikastettiin tietämysherkkyyteen
valmentavilla keskustelutilaisuuksilla. Lisäksi yhteisössä otettiin käyttöön kokemuksellisen oppilaskeskeinen
oppimisen työmenetelmät sisäisissä koulutuksissa. Kyselytutkimukset osoittivat oppilaskeskeisen oppimisen lisäävän
yksilön oppimiskyvykkyyttä. Organisaatiot oppivat vain, mikäli yksilöt ovat kyvykkäitä oppimaan.
Johtopäätökset osoittivat, että tiedon jakamiseen ja tietämyksen rakentamiseen ja jalostamiseen kannustava johtamismalli
yhdessä verkottuneen hierarkian kanssa lisäävät organisaation oppimiskyvykkyyttä. Mikäli johtamiskäyttäytyminen
rakentaa luottamusta, kasvattaa tietämysherkkyyttä ja suo kasvualustan työn tekemistä tehostaville
uusille ideoille, lopputuloksena on oppiva organisaatio.
liitettynä innostavaan ja kannustavaan johtamiskäyttäytymiseen. Tietämyksenhallintaohjelman ensimmäinen vaihe
kesti kaksi vuotta ja opinnäyteraportti luo yhteenvedon tuosta ajanjaksosta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä työyhteisöjen muutosta yhä tietointensiivisemmiksi tiedolla johdettaviksi
asiantuntijaorganisaatioiksi. Tietämys on yhteisön strateginen voimavara, jota ilman ei voi selviytyä kehittyvässä
digitaalisessa tuote- ja palvelumarkkinassa. Osaamisen johtaminen, avainkyvykkyyksien löytäminen ja suojeleminen
ovat jatkuva haaste. Opinnäytetyö osoitti, että kulttuurimuutos on saavutettavissa oikealla johtamisella. Arvot
ja uskomukset muuttuvat sosiaalisen paineen ja oikeanlaisten mittareiden avulla. Tietämyksellä on mitattavissa
oleva liiketoimintavaikutus ja -arvo. Aineettomien pääomien merkitys kasvaa päivä päivältä.
Opinnäyte käsitteli hiljaisen tiedon ympärille rakennettua asiantuntijuuden sankarikulttuuria tietämyksenhallintaohjelman
avulla. Matalan budjetin tietämysherätteet yhdistettiin systemaattiseen ajattelumallin muuttamiseen.
Yhteisön tietämysherkkyyttä kehitettiin päivittäisten johtamismallien muutoksella. Tietämyksenhallintaohjelmassa
käytettiin lisäksi uuden ajan viestintävälineitä ja wiki-alustoja. Asiantuntijoiden dialogeja rikastettiin tietämysherkkyyteen
valmentavilla keskustelutilaisuuksilla. Lisäksi yhteisössä otettiin käyttöön kokemuksellisen oppilaskeskeinen
oppimisen työmenetelmät sisäisissä koulutuksissa. Kyselytutkimukset osoittivat oppilaskeskeisen oppimisen lisäävän
yksilön oppimiskyvykkyyttä. Organisaatiot oppivat vain, mikäli yksilöt ovat kyvykkäitä oppimaan.
Johtopäätökset osoittivat, että tiedon jakamiseen ja tietämyksen rakentamiseen ja jalostamiseen kannustava johtamismalli
yhdessä verkottuneen hierarkian kanssa lisäävät organisaation oppimiskyvykkyyttä. Mikäli johtamiskäyttäytyminen
rakentaa luottamusta, kasvattaa tietämysherkkyyttä ja suo kasvualustan työn tekemistä tehostaville
uusille ideoille, lopputuloksena on oppiva organisaatio.