Markkinointisuunnitelma kasvuhakuisen teollisuusyrityksen liiketoiminta-alueelle
Mäntypuro, Henri (2016)
Mäntypuro, Henri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603133121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oman tuotannon ja muottiliiketoiminnan markkinointisuunnitelma ja siihen apuna olevat myyntiä tukevat toiminnat. Opinnäytetyö on SabriScan Oy:n antama toimeksianto. Yritys toimii Riihimäellä ja se on perustettu vuonna 1998. Yrityksen liiketoiminnat koostuvat lastuavan työstön koneistustöistä. Se myös myy lastuavan työstön työkaluja, kiinnittimiä ja työstökoneita. Lisäksi se kouluttaa muita teollisuuden tekijöitä ja asiakkaita heidän liiketoiminnoissaan. Koulutustoimintaan liittyy myös kattava Lean-osaaminen. Päätuotteena yritys valmistaa, huoltaa ja maahantuo ruiskuvalumuotteja. Yritys on vahvalla pohjalla oleva kasvava yritys.
Vaikka yrityksellä onkin asiakkaita, tarvitsee se selkeät ohjeet toiminnoistaan, varsinkin laajentuessaan. Suunnitelma ja ohjeet organisoivat sekä järkeistävät niin asiakashankintaa kuin myyntiä ja markkinointia. Aihealue on elintärkeä yritykselle. Tässä opinnäytetyössä aiheet ovat vahvasti linkittyneet tuotannon organisointiin. Lopputulos toimii kuitenkin myyntiorganisaation ohjeellisena työkaluna.
Työn tuloksena syntyy vahvempia suhteita nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa. Yritys hakee kasvua, joten uusien asiakkaiden saanti on myös yksi tavoitteista. Teoriana on käytetty erilaisia markkinointiin kehitettyjä metodeja ja analyysejä. Nykytilan kartoittamiseen on käytetty haastatteluita ja erilaisia kyselypohjia. Lopputuloksena tuotetaan markkinointisuunnitelma ja asiakastyytyväisyyskysely SabriScan Oy:lle.
Vaikka yrityksellä onkin asiakkaita, tarvitsee se selkeät ohjeet toiminnoistaan, varsinkin laajentuessaan. Suunnitelma ja ohjeet organisoivat sekä järkeistävät niin asiakashankintaa kuin myyntiä ja markkinointia. Aihealue on elintärkeä yritykselle. Tässä opinnäytetyössä aiheet ovat vahvasti linkittyneet tuotannon organisointiin. Lopputulos toimii kuitenkin myyntiorganisaation ohjeellisena työkaluna.
Työn tuloksena syntyy vahvempia suhteita nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa. Yritys hakee kasvua, joten uusien asiakkaiden saanti on myös yksi tavoitteista. Teoriana on käytetty erilaisia markkinointiin kehitettyjä metodeja ja analyysejä. Nykytilan kartoittamiseen on käytetty haastatteluita ja erilaisia kyselypohjia. Lopputuloksena tuotetaan markkinointisuunnitelma ja asiakastyytyväisyyskysely SabriScan Oy:lle.