Konehuonepalojen ennaltaehkäisy
Piiroinen, Marko (2016)
Piiroinen, Marko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192426
Tiivistelmä
Tulipalo on yksi vakavimmista laivan turvallisuutta uhkaavista vaaroista. Valtaosa laivoilla tapahtuvista tulipaloista syttyy konehuoneessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, joiden avulla konehuonepalojen määrää voidaan vähentää. Työn tavoitteena oli, aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden avulla, tutustua palamisen ja syttymisen vaatimiin edellytyksiin, tutkia konehuonepalojen yleisimpiä syitä ja seurauksia sekä selvittää keinoja konehuonepalojen ennaltaehkäisemiseksi.
Tulipaloriskien tunnistamiseksi, työssä tutustuttiin palofysiikkaan ja raportoitujen konehuonepalojen syihin ja seurauksiin. Työssä selvitettiin kansainvälistä merenkulkua säätelevien instituutioiden, konehuoneiden suunnittelijoiden ja konehuoneessa työskentelevien ihmisten käytössä olevia konehuonepaloja ennaltaehkäiseviä keinoja.
Työn tekemisessä hyödynnettiin konehuonepaloista tehtyjä onnettomuustutkintaraportteja, tilastoja sekä muita aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Työn tarkoituksena ei ollut kehittää uusia tapoja konehuonepalojen ennaltaehkäisemiseksi, vaan selvittää olemassa olevan aineiston
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, joiden avulla konehuonepalojen määrää voidaan vähentää. Työn tavoitteena oli, aiheesta kirjoitetun kirjallisuuden avulla, tutustua palamisen ja syttymisen vaatimiin edellytyksiin, tutkia konehuonepalojen yleisimpiä syitä ja seurauksia sekä selvittää keinoja konehuonepalojen ennaltaehkäisemiseksi.
Tulipaloriskien tunnistamiseksi, työssä tutustuttiin palofysiikkaan ja raportoitujen konehuonepalojen syihin ja seurauksiin. Työssä selvitettiin kansainvälistä merenkulkua säätelevien instituutioiden, konehuoneiden suunnittelijoiden ja konehuoneessa työskentelevien ihmisten käytössä olevia konehuonepaloja ennaltaehkäiseviä keinoja.
Työn tekemisessä hyödynnettiin konehuonepaloista tehtyjä onnettomuustutkintaraportteja, tilastoja sekä muita aiheeseen liittyviä julkaisuja.
Työn tarkoituksena ei ollut kehittää uusia tapoja konehuonepalojen ennaltaehkäisemiseksi, vaan selvittää olemassa olevan aineiston