Markkinointiviestintäsuunnitelma : M&M Raisiontori
Reunanen, Toni (2016)
Reunanen, Toni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602262681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma M&M Kuntotalo Raisiontorille. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma M&M Raisiontorille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän keinoista ja markkinointiviestinnänsuunnitteluprosessista. Markkinointiviestinnän keinoissa käsiteltiin useita erilaisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää. Markkinointiviestintäsuunnitteluprosessin osalta käsiteltiin eri vaiheita, jotka ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, toteutuksen suunnittelu ja seuranta.
Opinnäytetyön empiriaosassa luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma M&M Raisiontorille. Markkinointiviestintäsuunnitelman yhtenä vaiheena oli kilpailija-analyysin tekeminen. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käsiteltiin keinoja, joita yritys on käyttänyt aikaisemmin muiden toimipisteiden markkinointiviestinnässä. Keinoina olivat lehti-, televisio- ja radiomainonta, suoramainonta, verkkomainonta, sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, ulkomainonta sekä suhteiden ylläpitäminen/sponsorointi.
Opinnäytetyöstä tuli laaja ja empiirisen osan sisältö oli monipuolinen ja toteutettava.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointiviestinnän keinoista ja markkinointiviestinnänsuunnitteluprosessista. Markkinointiviestinnän keinoissa käsiteltiin useita erilaisia keinoja toteuttaa markkinointiviestintää. Markkinointiviestintäsuunnitteluprosessin osalta käsiteltiin eri vaiheita, jotka ovat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, keinojen valinta, toteutuksen suunnittelu ja seuranta.
Opinnäytetyön empiriaosassa luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma M&M Raisiontorille. Markkinointiviestintäsuunnitelman yhtenä vaiheena oli kilpailija-analyysin tekeminen. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käsiteltiin keinoja, joita yritys on käyttänyt aikaisemmin muiden toimipisteiden markkinointiviestinnässä. Keinoina olivat lehti-, televisio- ja radiomainonta, suoramainonta, verkkomainonta, sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, ulkomainonta sekä suhteiden ylläpitäminen/sponsorointi.
Opinnäytetyöstä tuli laaja ja empiirisen osan sisältö oli monipuolinen ja toteutettava.