Strategi för sociala medier, case Suomen Henkilöstötalo
Vierimaa, Anette (2016)
Vierimaa, Anette
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602232555
Tiivistelmä
Jatkuvasti etenevästä digitalisaatiosta huolimatta monet yritykset ovat tänä päivänä läsnä sosiaalisessa mediassa vain tavan vuoksi. Sosiaalinen media koetaan yrityksissä kenties välttämättömäksi pahaksi tai keinoksi pysyä mukana kilpailussa. Yrityksissä ei kuitenkaan aina tiedetä mitä sosiaalisessa mediassa tulisi tehdä tai miten siellä toimitaan tuloksellisesti.
Opinnäytetyöni tavoitteena on rakentaa helppokäyttöinen ja hyödyllinen sosiaalisen median strategia Suomen Henkilöstötalolle. Sen avulla Suomen Henkilöstötalolla on mahdollisuus sekä kasvattaa näkyvyyttään, että tavoittaa potentiaaliset työnhakijat paremmin. Työ on jaettu niin teoreettiseen kuin empiiriseen osa-alueeseen ja se rakentuu neljästä pääkohdasta: yrityksen, sen liiketoiminnan sekä toimialan esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta sekä strategiaosuudesta. Opinnäytetyössä käydään läpi teoriaa sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä yrityksille ja organisaatioille sekä sosiaalisen median strategiasta, joka luo kokonaiskuvan yritysten ja organisaatioiden sosiaalisen median käytöstä. Teoriaa hyödynnetään myös tutkimusosuudessa, joka koostuu Suomen Henkilöstötalon nykytilanteen kartoituksesta. Kartoitusosiossa selvitetään tarkemmin Suomen Henkilöstötalon rekrytointi- ja sosiaalisen median kanavia. Lisäksi arvioidaan yrityksen kilpailijoiden sosiaalisen median kanavien käyttöä.
Suomen Henkilöstötalon pitkän aikanvälin tavoitteena on panostaa sosiaaliseen mediaan enemmän. Yrityksen käytettävissä olleet aika- ja taitoresurssit eivät kuitenkaan tähän mennessä ole riittäneet sosiaalisen median strategian tekemiseen. Opinnäytetyöni lopputuote, sosiaalisen median strategia Suomen Henkilöstötalolle tukee näkyvyyden lisäämistä sekä työnhakijoiden parempaa tavoittamista.
Opinnäytetyöni tavoitteena on rakentaa helppokäyttöinen ja hyödyllinen sosiaalisen median strategia Suomen Henkilöstötalolle. Sen avulla Suomen Henkilöstötalolla on mahdollisuus sekä kasvattaa näkyvyyttään, että tavoittaa potentiaaliset työnhakijat paremmin. Työ on jaettu niin teoreettiseen kuin empiiriseen osa-alueeseen ja se rakentuu neljästä pääkohdasta: yrityksen, sen liiketoiminnan sekä toimialan esittelystä, teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta sekä strategiaosuudesta. Opinnäytetyössä käydään läpi teoriaa sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä yrityksille ja organisaatioille sekä sosiaalisen median strategiasta, joka luo kokonaiskuvan yritysten ja organisaatioiden sosiaalisen median käytöstä. Teoriaa hyödynnetään myös tutkimusosuudessa, joka koostuu Suomen Henkilöstötalon nykytilanteen kartoituksesta. Kartoitusosiossa selvitetään tarkemmin Suomen Henkilöstötalon rekrytointi- ja sosiaalisen median kanavia. Lisäksi arvioidaan yrityksen kilpailijoiden sosiaalisen median kanavien käyttöä.
Suomen Henkilöstötalon pitkän aikanvälin tavoitteena on panostaa sosiaaliseen mediaan enemmän. Yrityksen käytettävissä olleet aika- ja taitoresurssit eivät kuitenkaan tähän mennessä ole riittäneet sosiaalisen median strategian tekemiseen. Opinnäytetyöni lopputuote, sosiaalisen median strategia Suomen Henkilöstötalolle tukee näkyvyyden lisäämistä sekä työnhakijoiden parempaa tavoittamista.