Snapchatin käyttö vanhemmissa ikäryhmissä
Place, Lisa (2016)
Place, Lisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602212476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602212476
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin Snapchatin käyttöä vanhemmissa ikäryhmissä. Lisäksi selvitin motiiveja ja syitä sosiaalisen median alustoihin liittymiselle. Tutkimuksen kohderyhmänä oli-vat yli 40-vuotiaat Snapchatin käyttäjät.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy ja se on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurion Oy:n yhteistyöhanketta. Projektin tarkoituk-sena on tuottaa tuoretta tietoa kuluttajan käyttäytymisestä digitaalisen median kanavissa.
Teoriaosuudessa kuvailen sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, käyttäjien motiiveja sosiaalises-sa mediassa sekä yrityksiä osana sosiaalista mediaa. Kolmannessa luvussa tarkastelen Snap-chatin käyttäjiä sekä pikaviestinalustan roolia yrityksen markkinoinnissa. Keskeiset käsitteet ovat sosiaalinen media, Snapchat ja kuluttajakäyttäytyminen sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haas-tattelin kuutta yli 40-vuotiasta Snapchatin käyttäjää joulukuun 2015 aikana. Teemahaastatte-lut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tarkoituksena oli selvittää Snapchatin käyttöä, motiiveja sekä suhtautumista mainontaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella yli 40-vuotiaat ovat liittyneet sosiaaliseen mediaan ollakseen yhteydessä ystäviin ja perheenjäseniin. Tämä tuki teoriapohjaa. Snapchat koettiin hauskaksi ja piristäväksi kanavaksi, mutta motiivi liittyä siihen ei ollut sama kuin muihin sosiaalisen me-dian yhteisöihin. Snapchattiä käytettiin enemmän MyStoryjen selailuun ja niiden tuottami-seen, kuin viestintään. Mainontaan suhtauduttiin epäilevästi, ellei se ollut itseä kiinnostavaa tai kertonut tarinaa.
Opinnäytetyössä hyödynsin suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio Oy ja se on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurion Oy:n yhteistyöhanketta. Projektin tarkoituk-sena on tuottaa tuoretta tietoa kuluttajan käyttäytymisestä digitaalisen median kanavissa.
Teoriaosuudessa kuvailen sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, käyttäjien motiiveja sosiaalises-sa mediassa sekä yrityksiä osana sosiaalista mediaa. Kolmannessa luvussa tarkastelen Snap-chatin käyttäjiä sekä pikaviestinalustan roolia yrityksen markkinoinnissa. Keskeiset käsitteet ovat sosiaalinen media, Snapchat ja kuluttajakäyttäytyminen sosiaalisen median kanavissa.
Tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haas-tattelin kuutta yli 40-vuotiasta Snapchatin käyttäjää joulukuun 2015 aikana. Teemahaastatte-lut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Tarkoituksena oli selvittää Snapchatin käyttöä, motiiveja sekä suhtautumista mainontaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten perusteella yli 40-vuotiaat ovat liittyneet sosiaaliseen mediaan ollakseen yhteydessä ystäviin ja perheenjäseniin. Tämä tuki teoriapohjaa. Snapchat koettiin hauskaksi ja piristäväksi kanavaksi, mutta motiivi liittyä siihen ei ollut sama kuin muihin sosiaalisen me-dian yhteisöihin. Snapchattiä käytettiin enemmän MyStoryjen selailuun ja niiden tuottami-seen, kuin viestintään. Mainontaan suhtauduttiin epäilevästi, ellei se ollut itseä kiinnostavaa tai kertonut tarinaa.
Opinnäytetyössä hyödynsin suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta, artikkeleita sekä tutkimuskirjallisuutta.