Sanoista tekoihin : Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina
Helminen, Jari (2015)
Helminen, Jari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-242-4
Tiivistelmä
Diakonia-ammattikorkeakoulussa on työskennelty vuodesta 2013 alkaen viidellä osaamisalueella. Yksi niistä on Osallisuus ja terveys -osaamisalue. Artikkelikokoelmassa Sanoista tekoihin, Osallisuus, kumppanuus ja terveys toiminnan suuntaviivoina tarkastellaan Osallisuus ja terveys osaamisalueen lähtökohtia ja niiden merkitystä koulutus- sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnalle, kuten työelämän kehittämishankkeille. Teoksen artikkeleissa haetaan vastauksia kysymyksiin 1) mitä ilmaisut osallisuus, kumppanuus ja terveys merkitsevät sekä 2) mitä näiden ilmaisujen huomioiminen osaamisalueen toiminnassa tarkoittaa? Osallisuus ja terveys sanat esiintyvät osaamisalueen nimessä. Vuoden 2014 aikana osaamisalueella tarkasteltiin kumppanuuslähtöisyyden lujittamista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa, jolloin osallisuus ja terveys sekä terveyden edistäminen ilmaisujen rinnalle nostettiin kumppanuus.
Julkaisu on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan osaamisalueen toiminnan lähtökohtia eli hahmotetaan osallisuuteen, kumppanuuteen ja terveyteen/ terveyden edistämiseen sisältyviä näkökulmia. Osallisuuden, kumppanuuden ja terveyden/ terveyden edistämisen tarkastelussa hyödynnetään osaamisalueen henkilöstön esittämiä näkemyksiä. Lisäksi osallisuus ja terveys teemoja jäsennetään Euroopan unionin strategioiden ja esimerkiksi rakennerahoitusohjelmien painotusten valossa.
Artikkelikokoelman toisessa osassa pääroolin saavat ammattikorkeakouluopiskelijat. Valokeilassa ovat heidän näkemyksensä terveyden edistämisestä sekä terveydenedistämisosaamisesta. Yleisemmin tarkastelu keskittyy ammattikorkeakouluopintojen toteutumiseen ja ammatillisen osaamisen muodostumiseen sekä oppijan merkittävinä pitämiin oppimiskokemuksiin. Näiden ohella huomioidaan ammatillisen kriittisen reflektion asema asiakaslähtöisen työotteen omaksumisessa ammattikorkeakouluopintojen aikana.
Kokoelman kolmannessa osassa siirrytään sanoista tekoihin, joten kokoelman tässä osassa kuvaillaankin enemmän toimintaa. Painotus on osaamisalueen työelämäyhteistyön sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (mm. projektien) lähtökohtien hahmottamisessa silloin, kun toiminnassa pyritään kumppanuuteen ja tavoitellaan osallisuuden ja terveyden vahvistamista erityisesti asiakastyön käytännöissä. Samalla tarkastellaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden mukana oloa työelämäyhteistyön eri toteutusmuodoissa ja tähän sisältyviä mahdollisuuksia.
Julkaisu on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan osaamisalueen toiminnan lähtökohtia eli hahmotetaan osallisuuteen, kumppanuuteen ja terveyteen/ terveyden edistämiseen sisältyviä näkökulmia. Osallisuuden, kumppanuuden ja terveyden/ terveyden edistämisen tarkastelussa hyödynnetään osaamisalueen henkilöstön esittämiä näkemyksiä. Lisäksi osallisuus ja terveys teemoja jäsennetään Euroopan unionin strategioiden ja esimerkiksi rakennerahoitusohjelmien painotusten valossa.
Artikkelikokoelman toisessa osassa pääroolin saavat ammattikorkeakouluopiskelijat. Valokeilassa ovat heidän näkemyksensä terveyden edistämisestä sekä terveydenedistämisosaamisesta. Yleisemmin tarkastelu keskittyy ammattikorkeakouluopintojen toteutumiseen ja ammatillisen osaamisen muodostumiseen sekä oppijan merkittävinä pitämiin oppimiskokemuksiin. Näiden ohella huomioidaan ammatillisen kriittisen reflektion asema asiakaslähtöisen työotteen omaksumisessa ammattikorkeakouluopintojen aikana.
Kokoelman kolmannessa osassa siirrytään sanoista tekoihin, joten kokoelman tässä osassa kuvaillaankin enemmän toimintaa. Painotus on osaamisalueen työelämäyhteistyön sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (mm. projektien) lähtökohtien hahmottamisessa silloin, kun toiminnassa pyritään kumppanuuteen ja tavoitellaan osallisuuden ja terveyden vahvistamista erityisesti asiakastyön käytännöissä. Samalla tarkastellaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden mukana oloa työelämäyhteistyön eri toteutusmuodoissa ja tähän sisältyviä mahdollisuuksia.