Brändillä menestykseen : Lunette kuukautiskuppi
Klemetti, Vilma (2016)
Klemetti, Vilma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602192418
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Lunetten brändi vastaa sen viestinnän antamaa mielikuvaa. Tavoitteena oli löytää ne viestinnän epäkohdat, jotka eivät ole yhteydessä brändiin ja estävät Lunettea viestimään brändistään johdonmukaisesti. Tulosten avulla yritys voi kehittää brändiään, jotta se tulee tunnetuksi ja pystyy kasvattamaan yritystään kotimaassa ja vientiä ympäri maailman. Tutkimus pohjautuu Lunetten omiin tietoihin ja sen viestintäkanavien analysointiin.
Tämä opinnäyte on tapaustutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusotetta sisällönanalyysia hyödyntäen. Aineisto kerättiin analysoimalla Lunetten kaikkia kuluttajalle suunnattuja viestintäkanavia, sekä haastattelemalla Lunetten toimitusjohtajaa. Viestintäkanavien sisällönanalysointi ja haastattelu pohjautuvat Ko Floorin Brändiympyrään, mutta myös muita brändiin liittyviä teorioita on työssä käytetty pääteorian tukena. Johtopäätöksissä tiivistettiin tulokset ja sen jälkeen verrattiin niitä Brändiympyrän keskeiseen oppiin brändin yhdenmukaisuudesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Lunetten viestintäkanavat eivät ole täysin yhteneväisiä, vaan eri viestintäkanavilla on eri sisältöä. Ennen kaikkea niistä saatava kuva ei ollut johdomukaisesti samanlainen, vaan jokainen viestintäkanava kuvasti erilaista brändiä. Lunette kuitenkin viestii riittävän monessa viestintäkanavassa kuluttajille. Lunetten brändin persoonallisuus on määriteltävä uudelleen, jotta se voi kasvaa vahvaksi brändiksi. Lisäksi Lunettella on monia toiminnallisia ja emotionaalisia erottuvuustekijöitä, joita voi käyttää hyväksi brändiviestinnässä.
*Julkaisusta on poistettu yrityksen luottamuksellinen osio.
Tämä opinnäyte on tapaustutkimus, jossa käytettiin laadullista tutkimusotetta sisällönanalyysia hyödyntäen. Aineisto kerättiin analysoimalla Lunetten kaikkia kuluttajalle suunnattuja viestintäkanavia, sekä haastattelemalla Lunetten toimitusjohtajaa. Viestintäkanavien sisällönanalysointi ja haastattelu pohjautuvat Ko Floorin Brändiympyrään, mutta myös muita brändiin liittyviä teorioita on työssä käytetty pääteorian tukena. Johtopäätöksissä tiivistettiin tulokset ja sen jälkeen verrattiin niitä Brändiympyrän keskeiseen oppiin brändin yhdenmukaisuudesta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Lunetten viestintäkanavat eivät ole täysin yhteneväisiä, vaan eri viestintäkanavilla on eri sisältöä. Ennen kaikkea niistä saatava kuva ei ollut johdomukaisesti samanlainen, vaan jokainen viestintäkanava kuvasti erilaista brändiä. Lunette kuitenkin viestii riittävän monessa viestintäkanavassa kuluttajille. Lunetten brändin persoonallisuus on määriteltävä uudelleen, jotta se voi kasvaa vahvaksi brändiksi. Lisäksi Lunettella on monia toiminnallisia ja emotionaalisia erottuvuustekijöitä, joita voi käyttää hyväksi brändiviestinnässä.
*Julkaisusta on poistettu yrityksen luottamuksellinen osio.