Konttikuljetuksen kustannusrakenteen muodostuminen : Konttien vientikuljetukset
Suominen, Hannu (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Suominen, Hannu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia konttikuljetuksen kustannusrakenteen muodostumista konttien vientikuljetuksissa. Työ rajattiin koskemaan konttien vientilaivausten kustannuksia lähtevän sataman terminaalista, saapuvan sataman terminaaliin.
Teoriassa tarkasteltiin konttikuljetusten logistiikan ulkoistamiseen, konttiliikenteen kehittymiseen ja meriliikenteen alustyyppeihin liittyvää kirjallisuutta. Teorian toisena osa-alueena käytiin läpi merikuljetuksiin liittyviä tutkimustuloksia, kansainvälisen konttiliikenteen tilastoja ja meriliikenteen kustannuksiin vaikuttavaa uutta direktiiviä.
Kustannusten muodostumista selvitettiin käymällä läpi toimituslausekkeet, riskien hallinta, kuljetukseen vaikuttavat lisät ja konttien laivauksessa käytettävät konttiehdot. Yleisimmät käytössä olevat konttityypit listattiin ja niiden tekniset tiedot käytiin läpi.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin hyvin. Tarkkoja lukuja ei konttien kuljetuskustannuksista ole saatavilla, koska merikuljetusten kustannukset muuttuvat nopeasti, polttoaineiden hinnan muutosten ja alalla vallitsevan kovan kilpailun vuoksi. Saadut tulokset ovat suuntaa antavia.
Opinnäytetyöprosessin aikana heräsi ajatus kirjoittaa lyhyt opas konttikuljetuksia suunnittelevalle. Oppaasta saisi tietoa siitä, mitä eri seikkoja kuljetusta suunniteltaessa tulee huomioida ja miten rahdinantaja voi vaikuttaa kustannusrakenteen muodostumiseen.
Teoriassa tarkasteltiin konttikuljetusten logistiikan ulkoistamiseen, konttiliikenteen kehittymiseen ja meriliikenteen alustyyppeihin liittyvää kirjallisuutta. Teorian toisena osa-alueena käytiin läpi merikuljetuksiin liittyviä tutkimustuloksia, kansainvälisen konttiliikenteen tilastoja ja meriliikenteen kustannuksiin vaikuttavaa uutta direktiiviä.
Kustannusten muodostumista selvitettiin käymällä läpi toimituslausekkeet, riskien hallinta, kuljetukseen vaikuttavat lisät ja konttien laivauksessa käytettävät konttiehdot. Yleisimmät käytössä olevat konttityypit listattiin ja niiden tekniset tiedot käytiin läpi.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin hyvin. Tarkkoja lukuja ei konttien kuljetuskustannuksista ole saatavilla, koska merikuljetusten kustannukset muuttuvat nopeasti, polttoaineiden hinnan muutosten ja alalla vallitsevan kovan kilpailun vuoksi. Saadut tulokset ovat suuntaa antavia.
Opinnäytetyöprosessin aikana heräsi ajatus kirjoittaa lyhyt opas konttikuljetuksia suunnittelevalle. Oppaasta saisi tietoa siitä, mitä eri seikkoja kuljetusta suunniteltaessa tulee huomioida ja miten rahdinantaja voi vaikuttaa kustannusrakenteen muodostumiseen.