Strategia, matkailu ja tulevaisuus : case maaseutuhotelli
Riihihuhta, Jami (2016)
Riihihuhta, Jami
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602011791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602011791
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä muodostettiin matkailualalla toimivalle maaseutuyritykselle uusi strategia ja tulevaisuuden liiketoimintamalli. Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimusmetodia hyödyntäen. Strategian muodostamisen tueksi tehtiin laaja katsaus yritysten strategian merkitykseen ja strategiaprosessin suunnitteluun, totetuttamiseen ja seurantaan. Uuden strategian luomista tarkasteltiin organisaatioiden sisäisistä ja ulkoisista näkökulmista. Yrityksen toiminnan arvioimiseksi perehdyttiin toimintaympäristöön liittyviin analysointimalleihin ja -työkaluihin. Strategiaa tarkasteltiin myös innovatiivisten liiketoimintamallien ja tulevaisuusajattelun avulla.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin matkailualan nykytilannetta globaalisti ja paikallisella tasolla. Matkailuala on globaalisti ja lokaalisti kasvava elinkeino, ja ennakointien mukaan kansainvälinen turismi jatkaa kasvuaan pitkälle tulevaisuuteen. Matkailualan tarkastelussa keskityttiin tulevaisuuden turistin keskeisiin toiveisiin ja matkustamisen motivaatioon vaikuttaviin ilmiöihin. Matkailualan ja turismin tulevaisuutta arvioitiin trendien, megatrendien, skenaarioiden, hiljaisten signaalien, nousevien ilmiöiden ja villien korttien avulla. Matkailun trendien ja megatrendien tutkmisessa keskityttiin luonto- ja ekoturismiin sekä matkailun kestävään kehitykseen, hyvinvointi-, seniori- ja elämysmatkailuun sekä majoitustoiminnan innovaatioihin. Tarkasteluun nostettiin myös turvallisuus matkailijoiden kohdevalintaa ohjaavana tekijänä.
Opinnäytetyön case-yrityksen strategiaprosessissa arvioitiin yrityksen taustatekijöitä sekä nykytilaa SWOT-analyysin avulla. Analyysin tuloksia verrattiin Suomen matkailusta tehtyyn SWOT-analyysiin. Case-yrityksen sisäistä muutosvalmiutta arvioitiin yrityksen valmiusanalyysin avulla. Strategian muodostettiin teoriakatsannossa nousseiden menestystekijöiden ja yrityksen nykyisten vahvuuksien pohjalta. Tuloksena syntyi business model canvas -mallin mukainen haastava tulevaisuuden liiketoimintamalli, joka tähtää kansainvälisille markkinoille.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin matkailualan nykytilannetta globaalisti ja paikallisella tasolla. Matkailuala on globaalisti ja lokaalisti kasvava elinkeino, ja ennakointien mukaan kansainvälinen turismi jatkaa kasvuaan pitkälle tulevaisuuteen. Matkailualan tarkastelussa keskityttiin tulevaisuuden turistin keskeisiin toiveisiin ja matkustamisen motivaatioon vaikuttaviin ilmiöihin. Matkailualan ja turismin tulevaisuutta arvioitiin trendien, megatrendien, skenaarioiden, hiljaisten signaalien, nousevien ilmiöiden ja villien korttien avulla. Matkailun trendien ja megatrendien tutkmisessa keskityttiin luonto- ja ekoturismiin sekä matkailun kestävään kehitykseen, hyvinvointi-, seniori- ja elämysmatkailuun sekä majoitustoiminnan innovaatioihin. Tarkasteluun nostettiin myös turvallisuus matkailijoiden kohdevalintaa ohjaavana tekijänä.
Opinnäytetyön case-yrityksen strategiaprosessissa arvioitiin yrityksen taustatekijöitä sekä nykytilaa SWOT-analyysin avulla. Analyysin tuloksia verrattiin Suomen matkailusta tehtyyn SWOT-analyysiin. Case-yrityksen sisäistä muutosvalmiutta arvioitiin yrityksen valmiusanalyysin avulla. Strategian muodostettiin teoriakatsannossa nousseiden menestystekijöiden ja yrityksen nykyisten vahvuuksien pohjalta. Tuloksena syntyi business model canvas -mallin mukainen haastava tulevaisuuden liiketoimintamalli, joka tähtää kansainvälisille markkinoille.