Akustinen emissio laakerissa
Hietanen, Hannu (2016)
Hietanen, Hannu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601291747
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kirjallisuudesta kerättyihin tietoihin perustuva selvitys laakereiden rikkoontumismekanismista ennakoivan kunnossapidon näkökulmasta. Suomenkielistä kirjallisuutta on vähän saatavilla. Tarkastelu on tehty ainetta rikkomattomien testaustekniikoiden (NDT) käytöstä.
Koneiden kunnonvalvonnassa käytettävät tekniikat perustuvat pääosin värähtelymittauksiin. AE- ja värähtelymittaukset erottaa toisistaan ensisijaisesti käytettävä taajuusalue, joten molemmat tekniikat vaativat oman mittauslaitteiston. Akustisen emission teorian tutkimiseen ja siihen perustuville sovelluksille on annettu huomattavan suuri osuus, koska niiden katsotaan sopivan hyvin jatkuvaan monitorointiin.
Opinnäytetyössä tehdään värähtelymittauksen laitteiston installointi ja testausajo, josta saatava värisignaali muokataan jatkokäsittelyä ja analysointia varten. Työn kokeellisessa osassa tehtiin mittauksia autotalliin rakennetulla testausvälineistöllä. Mittaustuloksista saadusta datasta luodaan eri parametreja soveltaen verhokäyrä, jonka soveltuvuus testataan sorviin rakennetussa testauspenkissä. Testauspenkissä vierintälaakeria voidaan kuormittaa aksiaalisesti rikkoutumisrajalle asti ja taltioida akustisen emission alueella saatava värinäsignaali. Värähtelymittausten käyttöä tarkastellaan pyörivien koneiden kannalta.
Koneiden kunnonvalvonnassa käytettävät tekniikat perustuvat pääosin värähtelymittauksiin. AE- ja värähtelymittaukset erottaa toisistaan ensisijaisesti käytettävä taajuusalue, joten molemmat tekniikat vaativat oman mittauslaitteiston. Akustisen emission teorian tutkimiseen ja siihen perustuville sovelluksille on annettu huomattavan suuri osuus, koska niiden katsotaan sopivan hyvin jatkuvaan monitorointiin.
Opinnäytetyössä tehdään värähtelymittauksen laitteiston installointi ja testausajo, josta saatava värisignaali muokataan jatkokäsittelyä ja analysointia varten. Työn kokeellisessa osassa tehtiin mittauksia autotalliin rakennetulla testausvälineistöllä. Mittaustuloksista saadusta datasta luodaan eri parametreja soveltaen verhokäyrä, jonka soveltuvuus testataan sorviin rakennetussa testauspenkissä. Testauspenkissä vierintälaakeria voidaan kuormittaa aksiaalisesti rikkoutumisrajalle asti ja taltioida akustisen emission alueella saatava värinäsignaali. Värähtelymittausten käyttöä tarkastellaan pyörivien koneiden kannalta.